Steeds meer online op de smartphone

Internetgebruik

Twee uur per dag zijn Nederlanders online op hun smartphone. Vooral ouderen nemen nog wel eens een ‘offline’ pauze.

Foto Lex van Lieshout

We zijn steeds langer online via onze smartphone, maar we zijn ook bewust even een momentje offline. Dat blijkt uit onderzoek dat Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) donderdag publiceerde.

61 uur

SIDN ondervroeg bijna vierduizend Nederlanders. Niet heel verrassend nam het gebruik van de smartphone de afgelopen twee jaar toe. In 2016 gebruikte de Nederlander zo’n 40 uur per maand internet op z’n telefoon, in 2018 is dat meer dan 60 uur, circa twee uur per dag. Internetgebruik op pc’s, laptops en tablets steeg een kwart, naar 38,5 uur per maand in 2018. Op de smartphone gebruiken we vooral apps; 10 procent van de tijd gaan we naar mobiele sites. Facebook (WhatsApp, Messenger, Instagram) en Google (Maps, Search, Gmail) zijn veruit het populairst.

11 procent

We gebruiken onze smartphone ook meer om te winkelen. Waar we voorheen rondkeken in webshops op de smartphone, maar de echte aankoop deden op de pc, is het percentage respondenten dat aankopen deed op de smartphone verdubbeld ten opzichte van 2016 (nu 11 procent). Na Bol.com is het Chinese AliExpress de populairste onlinewinkel onder Nederlanders.

3 procent

Ook onderzocht SIDN hoe respondenten online zoeken. Een opvallend laag percentage gebruikt stemgestuurde software of apparaten. Nederland blijft achter bij de internationale trend: het gebruik van stemgestuurde apparaten groeit. „Google Assistent wordt pas sinds juli in Nederland verkocht”, zegt een woordvoerder van SIDN.

Ook Casper Scheffer, media-expert van adviesbureau PwC, denkt dat het nog even duurt voordat spraakgestuurd zoeken is ingeburgerd. „De apparaten verstaan nog niet goed genoeg Nederlands. Dat zorgt voor frustratie bij gebruikers.”

80 procent

Het onderzoek signaleert ook een tegentrend: bewust offline gaan. Hoe ouder de respondent is, hoe vaker die bewust de telefoon uit zet of weglegt. Van de 18- tot 29-jarigen gaat 30 procent nooit bewust even offline; van de 65+’ers 17 procent. „Vaak willen mensen wel even offline gaan”, zegt Herm Kisjes, therapeut en schrijver gespecialiseerd in internetverslaving. „Het doen is een tweede. Jongeren zijn opgegroeid met internet; het gebruik is een gewoonte. Voor hen is het moeilijker offline te gaan.” Zowel SIDN als Kisjes denkt dat het bij een tegentrend blijft en de tijd die we online doorbrengen alleen maar zal toenemen.

    • Sophie van Oostvoorn