Gemoedelijke Schot met Unilever-bloed

Alan Jope   Nieuwe topman unilever

Alan Jope is een veilige keuze voor Unilever, uit de eigen kweekvijver. De Schot weet raad met de consument die steeds ‘digitaler’ wordt.

Toen Jope voor Unilever in de VS zat, was hij één seizoen jurylid in The Apprentice.

Opgeklommen van trainee tot hoogste baas. De 54-jarige Alan Jope bracht zijn hele carrière bij Unilever door. De verzorgings- en levensmiddelengigant maakt een veilige keuze door geen grote naam van buiten te benoemen, maar talent uit eigen gelederen. Jope bewees al goed raad te weten met snel veranderend consumentengedrag en de groeiende voorkeur voor online aankopen. Met Graeme Pitkethly als financieel directeur staan er nu twee Schotten aan het roer.

Jope is nu directeur van de Unilevertak voor persoonlijke verzorging, met merken als Dove, Rexona en Axe. Het is de grootste divisie van het conglomeraat, en bovendien een groeiende. Jope werd dan ook gezien als voornaamste kandidaat in de zoektocht naar een nieuwe topman. De Schot kwam 34 jaar geleden na een studie commerciële economie aan de Universiteit van Edinburgh bij Unilever als marketingtrainee. Hij werkte bij Engelse en Amerikaanse vestigingen, en in Thailand, China en Singapore. Ook was hij directeur voor de regio’s Afrika, Rusland en het Midden-Oosten.

Lees ook: Met Unilever wil hij de wereld verbeteren

Bij de afdeling persoonlijke verzorging die Jope sinds 2014 leidt, werden de meeste overnames gedaan van alle divisies. Hij liet zien digitaal georiënteerd te zijn, bijvoorbeeld door de Amerikaanse online abonnementendienst Dollar Shave Club te kopen, een bedrijf dat scheermesjes thuis laat bezorgen. In de afgelopen anderhalf jaar lanceerde Jope nog zeven nieuwe merken, waaronder Love Beauty and Planet, dat zeer in trek is onder millennials. Het onderdeel verkoopt ‘vegan’ schoonheidsproducten met „een beetje liefde voor de aarde”, en lijkt, in het eerste jaar, al meteen winst te gaan maken.

‘Warm en grappig mens’

De Nederlandse president-commissaris Marijn Dekkers noemde Jope donderdag een „sterke, dynamische leider met een indrukwekkend staat van dienst van consistente, hoogwaardige prestaties”. Een nabije collega beschrijft Jope tegenover The Wall Street Journal als een gemoedelijker man dan Polman, een „warm en grappig mensenmens”.

De Schot had een hele korte televisiecarrière in 2004, toen hij bij de Amerikaanse tak van Unilever werkte. Hij trad één aflevering op als jurylid in het tweede seizoen van de Amerikaanse televisieserie The Apprentice. Het ging om een talentenjacht om een directeur te vinden voor een van de bedrijven van Donald Trump.

Jope is getrouwd en heeft drie kinderen, die hij „wereldburgers en digital natives” noemt op zijn LinkedIn. Als het mag van zijn vrouw, schrijft Jope verder op het zakennetwerk, maakt hij daarnaast graag lange motortochten.

Dekkers zei dat de keuze voor Jope „staat voor continuïteit”. De verwachting is dat hij verder gaat met de duurzaamheidsdoelstellingen die zijn voorganger Paul Polman in 2010 formuleerde. Polman had daarnaast ambitieuze doelen gesteld zowel wat betreft verkoop als winst, nadat het vorig jaar een overnamepoging van het Amerikaanse Kraft Heinz wist af te wenden. Een andere uitdaging voor Jope is dat consumenten in westerse markten minder merkvast worden.

Jope begint per januari en wordt een half jaar lang begeleid door Polman. Persbureau Reuters meldt dat hij een salaris krijgt van rond de 1,5 miljoen euro, plus een miljoenenbonus grotendeels uitbetaald in aandelen van Unilever.

    • Liza van Lonkhuyzen