Vliegtuig Lion Air werd door systeem naar beneden gestuurd

Gegevens uit de zwarte doos van het gecrashte toestel steunen de theorie dat falende sensoren het automatische veiligheidssysteem activeerden.

Begin november werd een deel van de motor van het Lion Air-toestel uit de Javazee gehaald. Foto Azwar Ipank/AFP

De bemanning van het Lion Air-vliegtuig dat op 29 oktober in de Javazee stortte, had vanaf het moment van opstijgen problemen met de besturing van het vliegtuig. Het automatische veiligheidssysteem stuurde de neus van de Boeing 737 naar beneden. Dat blijkt uit het voorlopige rapport naar de dodelijke ramp, waarbij alle 189 inzittenden omkwamen.

Het onderzoek wordt woensdag aan de Indonesische overheid gepresenteerd. The New York Times en Bloomberg hadden al inzicht in het rapport, melden internationale persbureaus woensdagochtend.

De onderzoekers volgen de theorie dat sensoren in de neus van het toestel verkeerde informatie vergaarden over het vluchtverloop. Daardoor nam het automatische veiligheidssysteem het vliegtuig over. Uit gegevens van de vluchtrecorder blijkt dat de piloten vanaf het moment van opstijgen hebben ‘geworsteld’ met het vliegtuig, schrijft The New York Times. Zeker twintig keer trokken ze zelf het toestel omhoog, maar dan nam het computersysteem de besturing weer over. In ieder geval hebben de piloten het veiligheidssysteem niet uitgezet. Dat kan er volgens experts ook op wijzen dat zij niet goed waren geïnstrueerd over het systeem, schrijft persbureau AP. De problemen duurden nog geen kwartier. Toen stortte het vliegtuig in zee.

Waarschuwing voor andere piloten

Uit de voorlopige resultaten wordt nog niet duidelijk of het falende systeem de enige oorzaak is van het ongeluk. De fout in de sensor was al eerder bekend geworden in de loop van het onderzoek naar de neergestorte Lion Air-vlucht. Het vliegtuig waarmee gevlogen werd is een populair model Boeing 737 en was een nieuw toestel (de MAX 8). Begin deze maand gaven zowel de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA als bouwer Boeing een waarschuwing uit voor piloten. Het zou volgens Boeing gaan om een softwarefout.

Een van de zwarte dozen van het toestel werd enkele dagen na het ongeluk opgevist. De gegevens van de recorder hebben ook uitgewezen dat het toestel een kapotte snelheidsmeter had.

Deze maand werd bekend dat nabestaanden van de dodelijke slachtoffers vliegtuigbouwer Boeing aanklagen vanwege de technische mankementen aan het toestel en in het softwaresysteem.

    • Lisa Dupuy