Recensie

Rapper Evidence heeft geen opsmuk nodig in Bitterzoet

Hiphop Met alleen zijn nasale stem, vlijmscherpe flow en dikke beats laat Evidence hiphop in de puurste vorm horen.

Evidence in juli 2018 tijdens een optreden in Californië. Foto Scott Dudelson

Bekende hiphopartiesten nemen steeds vaker de grootste producties mee om uit te paken tijdens een tournee. Kanye West had een podium dat zweeft boven het publiek, Drake nam een gigantische maan en vliegende auto’s mee en Travis Scott zet tegenwoordig zelfs een achtbaan neer in de concerthallen waar hij optreedt. Hoe anders is dat bij Evidence in Bitterzoet, die overtuigt met alleen zijn nasale stem, vlijmscherpe flow en dikke beats.

Niet dat Bitterzoet groot genoeg is om een uitgebreid decor neer te zetten, maar Evidence uit Los Angeles – werd bekend met zijn hiphopformatie Dilated Peoples – houdt het sowieso dicht bij zichzelf. Hij neemt Amsterdam mee door zijn discografie, de drie soloalbums zijn evenwichtig door de show geweven. Met zijn nasale stem bereikt Evidence iedereen in de kleine zaal en toont hij zich een kundig live mc. Het geluid staat niet te hard, de bas overstemt nooit zijn trage flow, zijn dj rapt niet mee en daardoor is iedere messcherpe lettergreep van zijn zinnen verstaanbaar. In en tussen de nummers door salueert hij voorbeelden als Slug (Atmosphere), Brother Ali, Killer Mike en de Beastie Boys. Het is ook in die hoek waar ‘EV’ zelf geplaatst kan worden; in de underground, maar wel met zijn kop boven het maaiveld.

Met de producties is niks mis; vaak zijn er verknipte soulvocalen te horen, vergezeld door harde drums. Die komen uit de apparatuur van de beste hiphopproducers van Amerika; DJ Premier, Alchemist, Nottz of DJ Babu, zijn compagnon in Dilated Peoples. Maar hij kan zelf ook behoorlijk produceren: „Het beste aan deze beat is dat ik ’m zelf heb gemaakt”, zegt hij terwijl de pompende bas van ‘I Don’t Need Love’ invalt. Een overtuigende hiphopshow geven zonder poespas? Het kan nog steeds.

    • Bowie van Loon