GM schrapt duizenden banen in Noord-Amerika

Automobielindustrie Autofabrikant GM gaat fabrieken sluiten. Oorzaken: tegenvallende verkoop van personenauto’s en de importheffingen op staal.

De Amerikaanse autobouwer General Motors (GM) wil volgend jaar 14.700 banen schrappen in de VS en Canada. Ook worden verliesgevende modellen geschrapt, waardoor mogelijk drie fabrieken dicht gaan in de staten Michigan en Ohio en in het Canadese Ontario. Bovendien zijn er plannen om tegen het einde van volgend jaar de deuren van twee fabrieken elders in de wereld te sluiten.

Het grootste deel van het geplande banenverlies (8.100 banen) valt bij administratieve functies. Het bestuur wil een kwart van alle managementsposities schrappen. Daarnaast staan de banen van ruim 6.000 fabrieksarbeiders op het spel als de sluitingen van de vijf fabrieken doorgaan. Sommige arbeiders kunnen mogelijk verder bij andere fabrieken. In de VS heeft GM nu nog elf fabrieken, in Europa eveneens elf. Maar een deel van de fabrieksarbeiders zal gedwongen worden ontslagen.

Opgeteld behelst de ontslagronde zo’n 15 procent van het betaalde personeel binnen GM. Met het schrappen van de banen wordt volgend jaar zo’n 6 miljard dollar bespaard. Het aangekondigde ontslag in 2019 volgt op een nog lopende bezuinigingsactie; dit jaar hoopt het bestuur de kosten met 6,5 miljard dollar terug te brengen.

De verenigde vakbonden United Auto Workers reageren ontzet. Ze stellen in een verklaring de beslissing aan te zullen vechten „op elke juridische, contractuele en collectieve onderhandelingswijze die mogelijk is”. De Canadese premier Justin Trudeau reageerde maandag met de mededeling dat de regering alles zal doen om getroffen families te helpen. In de fabriek in Oshawa liepen medewerkers maandag weg van hun werkplek uit protest tegen de sluiting.

In de Verenigde Staten staat de verkoop van personenauto’s met een benzinemotor al langer onder druk, onder meer door stijgende grondstofprijzen als gevolg van de Amerikaanse importheffingen op staal. Die zouden volgens schattingen GM al ruim 1 miljard dollar hebben gekost. Daarom wil de automaker stoppen met de bouw van verliesgevende modellen zoals de Chevrolet Cruze, de Cadillac CT6 en de Buick LaCrosse.

De bezuinigingsronde volgt na opvallend sterke cijfers in het derde kwartaal, met een nettowinst van 2,5 miljard dollar en een omzetgroei van 6,4 procent. Volgens bestuursvoorzitter Mary Barra is nu het juiste moment om de ontslagronde door te voeren. Ze voerde maandag als reden aan dat GM „economische malaise voor wil zijn terwijl het bedrijf sterk is en de economie groeit”.

Investeringen in zelfrijdende auto’s en modellen zonder verbrandingsmotor gaan wel door: volgens bestuursvoorzitter Barra zoekt het bedrijf nog steeds naar personeel met ervaring in die branche. Maar voor het maken van auto’s met elektromotoren is veel minder personeel nodig dan voor auto’s met de traditionele, complexe verbrandingsmotor.

General Motors is de grootste autobouwer in Noord-Amerika, waar het 54.000 medewerkers in dienst heeft. Wereldwijd werken er zo’n 180.000 medewerkers bij het concern.