NS en ProRail willen op meer trajecten meer treinen

De ‘tienminutentreinen’ die sinds vorig jaar tussen Eindhoven en Amsterdam rijden, blijken niet voor genoeg tijdswinst te zorgen.

Drukte op een perron van Utrecht Centraal. Foto Jeroen Jumelet/ANP

NS en ProRail gaan “terug naar de tekentafel”, om hun dienstregeling stevig op de schop te nemen. Dat bevestigt een woordvoerder van de spoorbeheerder. De belangrijkste ingreep is de inzet van treinen die elke 7,5 minuut gaan rijden op het zogeheten hoogfrequente netwerk. Daarmee komen reizigers als het goed is aanzienlijk sneller aan op de plaats van bestemming.

Dat staat in een ‘toekomstverkenning’ van de twee bedrijven. “Als je slim kijkt, kunnen we meer uit het spoor halen”, zegt ProRail. Dat betekent meer treinen op meer trajecten. Tussen Eindhoven en Amsterdam, een van die hoogfrequente netwerken, rijdt sinds vorig jaar iedere tien minuten een intercity. Dat moeten er de komende jaren niet zes, maar acht per uur worden.

ProRail waarschuwde deze zomer dat de komende jaren geïnvesteerd en geïnnoveerd moet worden om het aantal reizigers en goederen te kunnen blijven verwerken.

Meer spoor

De ‘tienminutentreinen’ van nu leveren namelijk nog niet genoeg tijdwinst op. Omdat aansluitende treinen nog ‘gewoon’ eens per kwartier, half uur of zelfs uur rijden, missen reizigers nog vaak hun overstap. Acht treinen per uur zorgt voor betere overstapmogelijkheden, stelt ProRail.

NS, de belangrijkste en grootste gebruiker van het Nederlandse spoor, is akkoord met de plannen, maar denkt dat die moeilijk realiseerbaar worden als er niet ook extra wordt geïnvesteerd in het spoor. “Pas dan kunnen we meer treinen rijden, de reistijd verkorten en onnodig overstappen voorkomen”, zegt het vervoersbedrijf. De woordvoerder van dienst noemt een aantal spoorbruggen die niet toereikend zijn en perrons die op bepaalde stations nog langer kunnen.

Reizigersorganisatie Rover zou het liefst de sneltrein terug zien keren, die het midden houdt tussen de sprinter en Intercity’s die NS nu in gebruik heeft. “Overstappen worden korter en reizen wordt eenvoudiger”, zegt directeur Freek Bos. “Meer zitplaatsen, minder drukte en betere aansluitingen.”

    • David van Unen