Nederlandse bedrijven groeien hard, start-ups blijven achter

Het animo voor het beginnen van een start-up is in Nederland nog niet afgenomen.

Start-ups zouden zich meer richten op ingewikkeldere technologieën. Foto Getty

Nederland kent steeds meer snelgroeiende bedrijven, zogenoemde scale-ups. Dit blijkt uit onderzoek van de Rotterdam School of Management (RSM), verbonden aan de Erasmus Universiteit. Opvallend is dat niet zozeer start-ups, maar vooral gevestigde bedrijven in de groep snelle groeiers zitten.

Volgens Justin Jansen, onderzoeker bij de RSM, zijn de technologieën waar veel start-ups zich op richten de laatste jaren complexer geworden, waardoor het meer tijd kost om deze volledig onder de knie te krijgen voordat de groei ingezet kan worden.

“In de jaren 2013 en 2014 waren veel start-ups gericht op online verkoop. Inmiddels is er een veelvoud aan webshops en zijn de quick wins op dat gebied opgeraakt. Daarom gaan start-ups kijken naar complexere technologieën, zoals 3D-printen.”

Lees ook: Hoezo start-ups? Let eens op bedrijven die echt groeien

Lange termijn

Ook ziet de onderzoeker dat ondersteuningsprogramma’s voor start-ups zich vooral richten op de eerste jaren van hun bestaan. “Zij leren een verdienmodel te ontwikkelen, een businessplan te bedenken. Maar, als je wilt zorgen dat start-ups écht gaan groeien, moet je ook kijken naar de lange termijn.”

Daarom pleit de onderzoeker voor hulpprogramma’s die gericht zijn op technologieontwikkeling, het binnenhalen van lange termijn-investeringen en de ontwikkeling van vaardigheden die ondernemers nodig hebben om hun bedrijf sneller te laten groeien, zoals leiderschapskwaliteiten.

Hoewel de groei van het aantal start-ups dat zich binnen vijf jaar een ‘scale-up’ mag noemen niet is afgenomen, is deze wel iets afgevlakt. De RSM spreekt zelfs van een “stagnatie”. Of de ontwikkeling zich ook in andere landen voordoet, is onduidelijk. Volgens Jansen is het animo voor het beginnen van een start-up in Nederland niet afgenomen.

    • Floor Bouma