Hassink legde naast plekken van macht graag de stilte vast

Kunstenaar Jacqueline Hassink (1966 - 2018) werd vooral bekend met kantoorfoto’s van multinationals. De laatste jaren zocht ze vaker de natuur en de stilte op. Donderdag overleed ze op 52-jarige leeftijd.

Jacqueline Hassink in 2007 in New York. Foto Dana Lixenberg

Nadat ze bijna haar hele carrière had gewijd aan het bestuderen en in beeld brengen van macht, in glanzende kantoortorens en op evenementen waar de champagne rijkelijk vloeide, zocht Jacqueline Hassink de laatste jaren steeds meer de stilte op.

Voor haar laatste project, Unwired, reisde ze de wereld over om op zoek te gaan naar plekken zonder digitaal bereik – daar waar de verbondenheid met de natuur voor haar voelbaar was. „Zeker voor je creativiteit heb je soms behoefte aan die stilte, dat niets”, vertelde ze in een interview met deze krant, eerder dit jaar. Jacqueline Hassink (Enschede 1966 - Amsterdam 2018) overleed afgelopen donderdag aan de gevolgen van kanker, ze werd 52 jaar oud.

Hassink, die sinds 1996 in New York woonde, brak na haar kunstopleidingen in Den Haag en het Noorse Trondheim door met The Table of Power (1993-1995), waarvoor ze de bestuurskamers fotografeerde van multinationals uit de Fortune Global 500 lijst.

Bestuurskamer Robert H. Benmosche in 2000 Collectie Huis Marseille

Ook voor Female Power Stations: Queen Bees (1996-2000) en Arab Domains (2005-2006) focuste ze op macht, dit keer van vrouwelijke CEO’s. Met The Table of Power 2, (2009-2011), waar ze na de crisis ook banken en financiële instellingen aan toevoegde, won ze in 2013 de Dutch Doc Award. Het was een van de vele prijzen die ze voor haar fotografie en haar boeken – ze maakte er meer dan tien, de laatste jaren samen met ontwerper Irma Boom – zou krijgen.

Kenmerkend voor Hassinks fotografie is haar conceptuele, seriematige manier van werken. De strenge bestuurskamers oogden nog strakker door de afwezigheid van mensen – die leiden alleen maar af, zo meende zij. Haar ging het vooral om het idee en een zo consciëntieuze mogelijke uitwerking daarvan.

Shoden-ji, Kyoto, 2004 Collectie Huis Marseille

Ze stond bekend om haar gedegen research en lange adem. Voor View, Kyoto (2004-2014) bijvoorbeeld, haar eerste project over stilte en natuur, bezocht ze in meerdere jaren met de fiets meer dan zeventig Japanse tempels en kloosters en maakte ze intensief contact met boeddhistische monniken, voordat ze echt met fotograferen begon.

Het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam verwierf onlangs alle werken van Unwired, dat dit voorjaar nog in het museum geëxposeerd werd. Hassink schonk het museum verder een complete set afdrukken van The Table of Power, haar (negatieven)archief en alle bijbehorende documentatie worden door het museum in beheer genomen. „Toen ze wist dat ze niet meer beter zou worden, is ze met ons in gesprek gegaan”, vertelt Frits Gierstberg, curator van het Fotomuseum. „Te weten dat haar werk in goede handen zou zijn, gaf haar rust.”

    • Rianne van Dijck