Recensie

Within Temptation maakt metal om je goed bij te voelen

Concertrecensie

Met een blote knie en een zilveren borst kwam Sharon den Adel dicht in de buurt van haar heksenregister. De sprookjesmetal van de internationaal gevierde band uit Waddinxveen is gaandeweg wel softer geworden.

Zangeres Sharon den Adel en haar groep Within Temptation op 23 november 2018 in de Afas in Amsterdam. Foto Andreas Terlaak

Als een Jeanne d’Arc bestormt zangeres Sharon den Adel het podium. In een wapperend gewaad zwaait ze met een enorme banier. De monitorboxen zijn haar barricaden en de songs van haar symfonische metalband Within Temptation vormen haar Franse revolutie. Met het nieuwe album Resist, dat om productietechnische redenen pas in februari verschijnt, wil de band uit Waddinxveen een ‘wake up call’ geven tegen alle rotzooi in de wereld. „Wapen jezelf tegen de organisaties die zich verschuilen achter je computerscherm”, meldt het persbericht.

In het 22ste jaar van hun bestaan bevindt Within Temptation zich in een lastige spagaat. Natuurlijk wil de band uit Waddinxveen de wereld verbeteren. Van meet af aan waren ze begaan me het lot van Moeder Aarde en de tragedie van de smeltende ijskappen. Tegelijk zijn ze een rockband met een internationaal publiek dat hoogstaand entertainment verwacht. Na haar Jeanne d’Arc-act wierp Den Adel de wapperende lappen van zich af en resteerde een sexy jurk met één blote knie en een zilveren tiet.

Zangeres Sharon den Adel en haar groep Within Temptation op 23 november 2018 in de Afas in Amsterdam. Foto Andreas Terlaak

‘Sprookjesmetal’, werd hun muziek gedoopt toen Within Temptation in 2002 doorbrak met betoverende symfonische hardrock en een zangeres gehuld in tweedehands bruidsjurken. ‘Cartoon metal’ is het nu, met stripverhalen die in de Afaszaal tot leven werden gewekt in een decor als de opengesperde kaken van een Bijbelse walvis. Lachende gitaristen aan weerszijden van het podium voerden een dynamische dans op, alsof Johnny en Dee Dee Ramone weer tot leven waren gekomen. Synchroon headbangend beleden ze hun schatplichtigheid aan de metal, ook al is hun muziek gaandeweg softer geworden.

„Cry for freedom” was het gezongen manifest in openingsnummer ‘Raise the Flag’. „We’re fighting an endless war”, zong Den Adel in een ander nieuw nummer, de blote knie militant naar voren. Haar geëxalteerde zang kwam dicht in de buurt van het heksenregister. Het oudere nummer ‘Stand my Ground’ werd een merkwaardige schreeuw van frustratie na Den Adels aankondiging. „Het is Black Friday”, stelde ze vast. „Ik was vandaag de stad in. Ongelofelijk. Hebben jullie het overleefd?”

Lees ook een interview met Sharon den Adel uit 2014: ‘Epische metal, dat is stoerder dan sprookjesmetal’

Met een aanstekelijke cadans en soepele melodielijnen maakt Within Temptation feelgoodmuziek bij uitstek. Het nieuwgevonden engagement van hun teksten is een beetje potsierlijk in het licht van de professionele rockshow die vrijdag foutloos werd opgevoerd. „Give me something I can believe”, zong Sharon den Adel in ‘All I Need’. Het zou wanhopig hebben geklonken, als ze er niet zo vriendelijk bij had gelachen.

In hun meest heftige rocknummer ‘What Have You Done’ liet Within Temptation een kans liggen om iets zinnigs te zeggen over de veranderende wereld. Op het scherm verschenen beelden van Keith Caputo, de Amerikaan die in 2007 dit duet met Den Adel zong. Onvermeld bleef dat de zanger intussen een sekseverandering heeft ondergaan en als Mina Caputo verder door het leven wil. De oude beelden ademden enkel testosteron.

Bijna twee uur lang was Within Temptation de vriendelijke soft-metalband die alleen maar goed wil doen. ‘Ice Queen’ en ‘Mother Earth’ in mooi beheerste versies: het blijven hun belangrijkste bijdragen aan de zeggingskracht van opzwepende rockmuziek.

Zangeres Sharon den Adel en haar groep Within Temptation op 23 november 2018 in de Afas in Amsterdam. Foto Andreas Terlaak
    • Jan Vollaard