Vinyl waar je blij van wordt

Pop

De hoofdstedelijke platenwinkel Concerto doekte onlangs een groot deel van de cd-afdeling op, ten gunste van meer ruimte voor vinyl. De cd is op zijn retour, er wordt winst gemaakt op het streamen van muziek en de vinylverkoop mag slechts een klein percentage van de wereldwijde revenuen vertegenwoordigen, maar het zwarte goud zit stevig in de lift. Oude knarren in de platenhandel vertellen hoofdschuddend dat er klanten in hun winkel komen die een fraai uitgevoerde lp van Beyoncé of Tom Odell kopen om het artefact netjes in het cellofaan te laten zitten. Luisteren doen ze wel op Spotify: de vinylplaat is een lifestyleproduct geworden. „Voor afspelen van dit product is een draaitafel nodig”, vermeldt bol.com er ten overvloede bij. Blijft de overweging dat vinyl oneindig veel beter, warmer, dieper en voller klinkt dan het hevig gecomprimeerde muziekbestand van een mp3’tje of een streaming-link. Vintage vinylplaten behouden hun waarde, terwijl een cd bij het verlaten van de muziekwinkel nog maar een euro waard is. De markt voor historische opnamen en geremasterde heruitgaven floreert, zoals de Bootleg Series van Bob Dylan en de vijftigste verjaardagseditie van het Witte Dubbelalbum van The Beatles (nu met opgepoetste demo’s erbij) laten zien. Boxen doen het goed, met de zes lp’s van Tom Petty in het retrospectief An American Treasure als een fraai voorbeeld van mooie vormgeving, een schatkist aan informatie en een verantwoorde muziekkeuze. Een plaat opzetten is een rituele handeling die getuigt van liefde voor muziek en aandacht voor het medium. Met de klaphoes op schoot naar een vinylplaat luisteren, daar word je blij van.

    • Jan Vollaard