In beeld

Zwarte ballonnen en rijen koopjesjagers: het is weer Black Friday

Het is Black Friday: de dag na Thanksgiving die sinds jaar en dag wordt aangegrepen als aftrap voor het inkoopseizoen voor kerstcadeaus. Op deze vrijdag adverteren bedrijven met spectaculaire aanbiedingen en grote kortingen. Het concept komt uit de Verenigde Staten maar wordt tegenwoordig dankbaar aangegrepen door bedrijven op verschillende plekken in de wereld, ook in Nederland.

De dag na Thanksgiving staat in de Verenigde Staten bekend als Black Friday. Deze vrijdag wordt gezien als de aftrap van het inkoopseizoen voor kerst. Amerikaanse bedrijven stunten met grote kortingen en afprijzingen en ieder jaar komen beelden naar buiten van drommen koopjesjagers. Zo ook dit jaar. Deze vrouw heeft haar best gedaan in de Walmart in New York.
Foto Shannon Stapleton/Reuters
Ook in de Macy's is het vrijdag erg druk. Ieder jaar staat het stampvol in het warenhuis.
Foto Stephanie Keith/Reuters
De gangpaden van Macy's vullen zich met koopjesjagers.
Foto Stephanie Keith/Reuters
De eerste kerstcadeaus worden vrijdag ingekocht.
Foto Stephanie Keith/Reuters
In de dunbevolkte staat Missouri reizen inwoners soms urenlang om Black Friday-uitverkopen te kunnen bijwonen.
Foto Robert Cohen/St. Louis Post-Dispatch /AP
Deze vrouw en haar lege karretje zijn klaar voor de strijd in de Best Buy in Chicago.
Foto Kamil Krzaczynski/Getty Images/AFP
Ook games zijn flink afgeprijsd in de Best Buy. Deze koopjesjager neemt het ervan.
Foto Kamil Krzaczynski/Getty Images/AFP
Een jongen is in slaap gevallen in een winkelcentrum in New York. Zijn hand leunt op een goedgevulde tas van de H&M.
Foto Shannon Stapleton/Reuters
Black Friday is tegenwoordig niet meer een louter Amerikaans begrip. Ook in de Braziliaanse stad Sao Paulo wordt gevochten om producten die in de aanbieding zijn. In deze supermarkt strijden de Brazilianen om televisies.
Foto Sebastiao Moreira/EPA
Ook in Griekenland is Black Friday aangeslagen. In Thessaloniki stond vanmorgen een lange rij voor de Nike-winkel.
Foto Sakis Mitrolidis/AFP
Tot slot Nederland, dat ook niet achter kan blijven. Bedrijven als Bol.com, de Mediamarkt en de Bijenkorf doen mee met de Amerikaanse hype. De Consumentenbond waarschuwde vrijdag voor nep-aanbiedingen en gesjoemel met "van ... voor ..."-prijzen.
Foto Robin Utrecht/ANP