Nederlanders zien kansen bij berging onderzeeër

Gezonken onderzeeboot

Nu San Juan, de onderzeeër die een jaar geleden verdween, is gevonden, willen Nederlandse bergers het schip omhoogtakelen.

Nabestaanden van opvarenden van onderzeeër San Juan. Foto Alfonsina Tain/AFP

De Nederlandse bergingsbedrijven Koole Mammoet en Boskalis zien mogelijkheden om mee te werken aan de berging van gezonken Argentijnse onderzeeboot San Juan. De onderzeeër, die een jaar geleden met 44 opvarenden verdween, werd deze maand na lang zoeken gevonden, 600 kilometer ten oosten van het in Patagonië gelegen Argentijnse schiereiland Valdés, op een diepte van ruim 900 meter.

Jurgen Treffers, financieel directeur van Koole, zegt dat zijn bedrijf geïnteresseerd is de „zeer complexe operatie” uit te voeren. „Wij verwachten een uitnodiging om over deze berging mee te denken op het moment dat lokale autoriteiten besluiten deze onderzeeër te gaan bergen.”

Koole nam twee jaar geleden het bergingsbedrijf Mammoet Salvage over, dat in 2001 veel publiciteit kreeg door de berging, samen met Boskalis-dochter Smit Salvage, van de Koersk. Deze Russische onderzeeër was een jaar eerder met 128 man aan boord gezonken in de Barentszzee.

De Koersk lag honderd meter onder water, de San Juan ligt veel dieper. Of berging mogelijk is, hangt af van het beoogde doel, legt Richard Janssen uit, directeur van de bergingsafdeling van Boskalis. „Als het erom gaat de 44 stoffelijke overschotten te bergen, bepaalt dat de aanpak.”

Als alleen delen van het schip omhoog moeten worden getakeld, is dat eenvoudiger. Nu moet eerst worden vastgesteld in welke delen van de onderzeeër de lichamen van bemanningsleden zich bevinden, vervolgens in welke staat die delen zijn. „Als de conditie redelijk is, kunnen objecten, de scheepsdelen, naar boven worden gehaald.”

Het wordt in ieder geval een onalledaagse klus. De diepste berging die Boskalis ooit deed, was die van de Ehime Maru in de Stille Oceaan, in 2001. Dit Japanse schip was na een botsing met een Amerikaanse onderzeeër gezonken en lag op 600 meter diepte.

Boskalis zegt de ontwikkelingen in Argentinië op de voet te volgen. Om de berging mogelijk te maken zal waarschijnlijk vooraf financiering moeten worden geregeld. De regering van het land zei na de vondst geen geld te hebben om het vaartuig boven water te krijgen.

De berging van de Koersk kostte indertijd al 60 miljoen dollar. Hoeveel geld met de berging van de San Juan gemoeid zal zijn, is volgens Janssen nu niet in te schatten. Volgens de bergingsspecialist zijn er wereldwijd niet meer dan een handvol bedrijven die de kennis en vaardigheden hebben om deze moeilijke opdracht succesvol te kunnen uitvoeren.

Dat Nederlandse bedrijven een goede kans maken de berging te klaren, staat voor Richard Janssen vast. „Ze zijn inventief en handig genoeg om oplossingen aan te dragen.”

    • Marcel Haenen