‘Coolsingel moet knoop doorhakken over auto’s in de Witte de Withstraat’

Rotterdam Wel of geen auto’s door de Witte de Withstraat? Die vraag houdt de gemoederen al jaren bezig, en een beslissing is mogelijk nabij.

„Quads scheuren hier door de straten. Automobilisten parkeren dubbel en laten keihard hun muziek aan staan”, zegt bewoner Tessa Jongerius. Foto Walter Herfst

Een bijna onafgebroken stroom auto’s dendert over de rode klinkers op de Witte de Withstraat. „De intensiteit van het verkeer is niet meer in verhouding met het aantal bezoekers dat hier rondloopt”, zucht bewoner Bo du Bosc. „Dat er in zo’n gebied nog zoveel verkeer is; gekkenhuis. Gooi wat mij betreft de boel maar dicht.”

De Witte de Withstraat veranderde de afgelopen vijftien jaar van een ongure weg aan de rand van het centrum in een van de populairste uitgaansstraten, met talloze hotels, restaurants en cafés. Het aantal bezoekers explodeerde, net zoals het verkeer. Sindsdien wordt met enige regelmaat de oproep gedaan op om het autoverkeer te beperken. Deze keer is de discussie aangezwengeld door de gebiedscommissie Centrum. In september stuurde de voorzitter een brief naar de gemeenteraad met het verzoek om een onderzoek in te stellen naar autobeperkende maatregelen. Wethouder Judith Bokhove (mobiliteit, GroenLinks) heeft in oktober toegezegd dat het onderzoek er komt.

Festivalterrein

Volgens voorstanders wordt de straat veiliger zonder ‘asociale automobilisten’ die vooral in de zomer het vermogen van hun auto demonstreren pal voor de volle terrassen. Tegenstanders vrezen dat de nu al zo populaire straat nog verder verandert in een groot festivalterrein.

In een tweede brief van de gebiedscommissie, die deze week verstuurd is, manen de lokale volksvertegenwoordigers de Coolsingel nu eindelijk een knoop door te hakken. In januari gaat de straat namelijk sowieso op de schop voor het plaatsen van paaltjes, hekken en bankjes om de kans op een terreuraanslag in de drukke uitgaansstraat te beperken. Een goede gelegenheid om maatregelen te nemen die de Witte de Withstraat autoluw of zelfs autovrij zouden maken. „Zo hebben de bewoners en ondernemers maar een keer overlast omdat de straat op de schop gaat”, zegt Jim Pedd van de gebiedscommissie. „Dat onderzoek moet er dus snel komen. Daar wil de gebiedscommissie best bij helpen.” De gemeente laat echter weten dat de paaltjes en hekjes tegen terreur de eventuele autobeperkende maatregelen niet in de weg staan.

Tessa Jongerius, die woont tussen de Eendrachtsstraat en de Eendrachtsweg, vindt ook dat er snel iets moet gebeuren. Zij zag de straat de afgelopen zes jaar steeds drukker, en bij vlagen onleefbaar worden. „Ik heb het idee dat de bewoners langzaam wegtrekken”, zegt ze. Talloze omliggende appartementen maakten inmiddels plaats voor hotels. „Ik, maar ook de bewoners van de twee appartementen hierboven, zijn het intussen een beetje zat. We denken erover om te verhuizen. Het is hier steeds heftiger geworden.”

En dan heeft Jongerius het vooral over de overlast van het verkeer. „Quads scheuren hier door de straten. Automobilisten parkeren dubbel en laten keihard hun muziek aan staan”, zegt ze. „Vooral als er veel mensen op het terras zitten, racen automobilisten voorbij. Bizar.” Ook wat haar betreft gaat de straat op slot voor het verkeer. „Door bijvoorbeeld beweegbare paaltjes te plaatsen, blijft het voor bewoners en ondernemers mogelijk om toch de straat in te rijden voor een levering of zo”, zegt Jongerius. „Nu is het gevaarlijk.”

Maar niet alleen de verkeersdrukte is de afgelopen jaren toegenomen. Zowel Jongerius als Du Bosc spreken over ‘Amsterdamse toestanden’ in hun straat. „Het publiek verandert”, zegt Jongerius. „Er zijn steeds meer toeristen met rolkoffers en sportschooltypes die de straat zien als een feeststraat. Als ik naar de supermarkt ga, moet ik me soms door een zee van mensen banen. Dat is vermoeiend.” En ook gevaarlijk, vindt Du Bosc. „Die toeristen letten vaak niet goed op en lopen zo de straat op. Ik zou er geen bezwaar tegen hebben om de straat dicht te gooien.”

Weekenden

Ook een groot voorstander van het weren van verkeer, vooral in het weekeinde is Koen Dongemans, bedrijfsleider van café De Witte Aap. „Het komt de veiligheid op de straat ten goede”, verzekert hij. „Zowel voor het avondpubliek als voor de kinderen overdag.” Vooral in de zomer lijkt het verkeer op een ‘soort autoparade’, vindt hij. „De bestuurders trekken dan keihard op.” De terrassen blijven in deze situatie even groot, schetst Dongemans. „Maar op drukke dagen kunnen mensen de weg gebruiken om overheen te lopen.”

Lang niet iedereen is echter enthousiast over het (gedeeltelijk) afsluiten van de straat. Maurits Haagman, eigenaar van skateshop RSI The Attraction is er op tegen. „Veel van onze klanten komen met de auto. We willen hen de mogelijkheid bieden om voor de deur te parkeren.” Volgens Haagman kan het probleem met de verkeersoverlast opgelost worden door beter te handhaven. „Duidelijk optreden, plaats een flitspaal.”

Daarnaast vreest Haagman dat als de straat op slot gaat voor verkeer, de Witte de Withstraat verandert in ‘een groot terras’. „Een soort tweede Stadhuisplein. En heb jij een goede winkel gezien op het Stadhuisplein? Dan krijg je vooral horeca en terrassen.”

Gebiedscommissielid Hennie van Schaik heeft nog een ander bezwaar. Hij vreest juist dat de veiligheid afneemt als de straat op slot gaat. „Nu letten de caféhouders op de mensen in hun zaak. Als er straks duizenden mensen op straat drinken kan niemand ze aanspreken op hun gedrag.”

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.

    • Marjolein Kooyman