Vijf NPO-series nu ook op Netflix

Netflix en NPO werken samen: vijf dramaseries van de publieke omroepen zijn te zien bij de Amerikaanse videodienst.

Netflix en de publieke omroep, concurrenten in de strijd om de Nederlandse televisiekijker, werken sinds kort samen. De Amerikaanse videodienst biedt de komende maanden vijf dramaseries van de publieke omroep aan. Dat zijn De Affaire (BNN-VARA), Bellicher (VPRO) en La Famiglia (AVROTROS), plus tot 31 december Johan (VPRO) en Vuurzee (BNN-VARA). Vanaf 1 januari zijn op Netflix de series Overspel (BNN-VARA) en Als de dijkenbreken (EO) te zien. De titels blijven ook beschikbaar voor abonnees van NPO Start Plus.

Lees ook: Wat doen we als de Randstad onder water staat? Over de serie Als de dijken breken (november 2016)

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft lang getwijfeld of hij in zee moest gaan met de Amerikaanse dienst. Lange tijd wilde de NPO zijn producties alleen aanbieden via de eigen videodienst. Een woordvoerder van de NPO benadrukt dat het nu gaat om een experiment waarbij de omroep voor een afgesproken periode licenties afgeven aan video-on-demandplatforms voor maximaal vijf NPO-series. Die moeten „redelijk recent” zijn maar op dit moment niet meer lopen op een van de publieke kanalen. Als de dijken breken is ook bij Videoland (RTL) te zien.

In de loop van volgend jaar gaat de NPO het experiment met Netflix evalueren en bepalen of het een vervolg krijgt. „We willen hiermee de samenwerking met andere partijen bevorderen en meer inzicht krijgen in de marktwaarde van onze Nederlandse producties.” De NPO ziet de deal met Netflix als een mogelijkheid om te voldoen aan een opdracht van het ministerie: zelf meer inkomsten genereren.

Hoeveel Netflix de publieke omroep betaalt willen beide partijen niet bekendmaken.

Hoogstaande Europese series

Netflix benadrukt in een notitie die het bedrijf opstelde voor het rondetafelgesprek met diverse mediabedrijven woensdag in de Tweede Kamer, dat de Nederlandse omroepen „een nieuwe inkomstenbron aanboren”. „Op deze manier vindt de content ook een groter kijkerspubliek en kan Netflix aan de vraag van haar leden voldoen naar kwalitatief hoogstaande Europese titels”.

Netflix wilde woensdag in de Tweede Kamer laten zien dat het bedrijf al veel investeert in de Europese televisie-industrie. Dit om te pareren dat de videodienst een ontwrichtende werking op de markt zou hebben.

Volgens Janneke Slöetjes van Netflix zal het bedrijf volgend jaar voldoen aan de nieuwe Europese regel dat 30 procent van de films en series Europees moet zijn, en op een prominente plaats moet worden aangeboden.

Extra heffing

Sloëtjes verzet zich tegen een ander plan, onder meer geopperd door de Raad voor Culltuur, om een soort heffing te introduceren voor grote Amerikaanse mediabedrijven, waarvan de opbrengst in een audiovisueel fonds of in de publieke omroep gestopt kan worden. Netflix is bereid om mee te betalen aan de Nederlandse audiovisuele industrie, maar niet zonder medezeggenschap.

    • Jan Benjamin