Opinie

    • Auke Kok

Tien minuten in de taxi en geen klacht gehoord. Bizar

Utrechtsestraat, laat op de avond. Geen zin om de tram te nemen. Het bestaan van de app schoot me te binnen: Viavan, een nieuw soort Uber. Was me laatst aanbevolen. Nog goedkoper, want een deeltaxi: misschien zou de chauffeur onderweg nog iemand anders moeten oppikken. Leek me geen punt. Nieuwsgierig als altijd opende ik de app en bestelde een taxi. Na enkele minuten stopte een Renault Mégane op de hoek met de Keizersgracht. Chauffeur Stijn gunde mij een goedenavond. Ik hem ook.

Iets aan de ontspannen houding van Stijn maakte dat ik vragen ging stellen. Hoe rijden voor Viavan bevalt, bijvoorbeeld. Kwam er toch een stortvloed. Stijn rijdt niet voor Viavan, ik zag dat verkeerd, Stijn is ondernemer. Viavan is een van zijn klanten, of liever, de app is dat. De app van Uber is ook een relatie van hem en ook heeft Stijn particuliere klanten.

Stijn is de baas over zijn tijd, zijn auto, zijn leven. Dat wist ik al voordat we de Stadhouderskade opreden.

Mazzel: er dienden zich geen andere klanten aan. Ik hoefde Stijn niet te delen. Waarom hij taxichauffeur was geworden. Heel verhaal over zijn diploma Hogere Economische School. Over werken als optiehandelaar, als sales manager in Amerika, Ierland, Spanje, een eigen restaurant in Amsterdam. Toen als middenveertiger lekker voor zichzelf begonnen. Taxibrevet gehaald en nu als one man band de stad in, op momenten die hijzelf bepaalt en niemand anders. Gewoon de apps aanzetten, kijken waar in Amsterdam de mooiste tarieven te halen zijn, bij Uber of Viavan. Daarheen rijden en alle ritjes accepteren. Nooit nee zeggen en vriendelijk zijn. Stijn houdt van service. Heeft ie in Amerika geleerd. Laatst een ritje van honderd meter: vrouw met een gebroken been die dat echt niet kon lopen. Doet Stijn allemaal.

Trots toonde hij de beoordelingen van duizenden klanten op zijn mobiel: gemiddeld bij Uber 4.94 op een schaal van 5. Bij Viavan 4.99

Trots toonde hij de beoordelingen van duizenden klanten op zijn mobiel: gemiddeld bij Uber 4.94 op een schaal van vijf. Bij Viavan 4.99.

En toch: rijk word je er niet van, moest ik weten. Stijn maakt een kleine dertig euro per uur, maar moe wordt hij niet en dat was vroeger met al die collega’s in de buurt wel anders. Dit wist ik bij het einde van de Overtoom.

Hoe het voelt om voor apps te werken waar lege bedrijven achter zitten die echte taxibedrijven wegconcurreren. Ho, ho, oké, maar daar staat tegenover dat de oude taxibedrijven hun klanten dankzij hun monopolies structureel belazerden. Wist ik dat niet meer? Stijn denkt: over een tijdje heersen in Amsterdam de elektrische deeltaxi’s, busjes vaak, die zorgen voor een schonere, stillere stad. Kan het bestand aan stinkauto’s minstens gehalveerd. Mooi toch? Stijn heeft al een elektrische wagen besteld.

Ruim tien minuten in de taxi en geen klacht gehoord. Bizar gewoon. Ik maar vragen en hij maar idealen verwoorden, zijn geloof in een mooie toekomst, in de stad van morgen. Los van alle kritiek op big data & algoritmen zeg ik: Stijn rules.

Auke Kok is schrijver en journalist.
    • Auke Kok