Europa weert ‘te goedkope’ elektrische fiets uit China

Handelsconflict

Chinese fabrikanten van elektrische fietsen krijgen ongeoorloofde staatssteun, vindt de Commissie. Importeurs zijn boos.

Productieproces in de fabriek van fietsenfabrikant Koninklijke Gazelle. Foto/ROBIN VAN LONKHUIJSEN ANP

De Europese Commissie wil definitief maatregelen nemen om goedkope import van elektrische fietsen uit China tegen te gaan. Nederlandse fietsfabrikanten als Accell (Batavus, Sparta) en Pon (Gazelle) krijgen daarmee hun zin, importeurs en Chinese producenten voelen zich slachtoffer van handig lobbywerk. De consument betaalt de prijs, zeggen zij.

In een vorige week gepubliceerd rapport schrijft de Commissie dat ze van plan is na de jaarwisseling importheffingen in te stellen op Chinese e-bikes variërend van 18,8 procent tot 79,3 procent, afhankelijk van de leverancier. Zo wil de Commissie een einde maken aan wat zij beschouwt als oneerlijke concurrentie voor de Europese fietsenindustrie.

De maatregelen zijn het resultaat van een maandenlang onderzoek naar vermeende dumpingpraktijken en ongeoorloofde staatssteun aan Chinese fabrieken die elektrische fietsen vervaardigen voor de export. Aanleiding was een klacht van de EBMA, de belangenorganisatie van Europese fietsfabrikanten die ook Pon en Accell vertegenwoordigt.

In afwachting van de definitieve conclusies van het onderzoek stelde de Commissie deze zomer al voorlopige heffingen in op Chinese e-bikes. Die zijn ‘te goedkoop’, oordeelden de onderzoekers – de kostprijs van Chinese import ligt volgens Commissieberekeningen tot ruim 43 procent lager dan die van Europese e-bikes. Bovendien zou de snelle opmars van elektrische fietsen uit China duiden op dumpingpraktijken, aldus de Commissie. Europese fabrikanten hadden in 2014 nog driekwart van de markt in handen, nu is dat nog ongeveer de helft.

Die conclusies blijven na verder onderzoek overeind, stelt de Commissie in haar finale rapport. Daarin gaat ze verder in op vermoedelijke steun aan Chinese fabrieken van onder meer Giant, de grootste fietsenfabrikant ter wereld. Chinese partijen zouden bijvoorbeeld subsidies ontvangen – direct en indirect via gratis gebruik van fabrieksgronden – en profiteren van goedkoop aluminium door overheidsbemoeienis met de prijzen.

De EBMA is bijzonder blij met de bevindingen van de Commissie. Want: „Zonder maatregelen van de EU richten oneerlijke Chinese handelspraktijken de Europese fietsenindustrie te gronde” aldus EBMA-voorzitter Moreno Fioravanti in een persbericht.

Protectionisme?

Chinese producenten en de naar schatting ongeveer 150 veelal kleine importeurs van e-bikes uit China zijn woedend over de aangekondigde heffingen. Zij beschuldigen de EU van ordinair protectionisme, aangejaagd door een paar grote spelers die hun belangen bedreigd zien.

Lees ook: Importeurs vechten met Europese spelers om markt e-bikes

Elektrische fietsen zullen daardoor flink duurder worden, voorspelt Arno Saladin van Rad Power Bikes uit Utrecht, dat een eigen ontwerp e-bike laat bouwen in China en vervolgens importeert. Zelf moet hij de prijzen voor zijn nieuwe modellen met 200 euro verhogen als gevolg van de heffingen, zegt hij.

Annick Roetynck van LEVA-EU, een belangenclub voor importeurs van ‘lichte, elektronische voertuigen’, noemt de Commissie „zeer bevooroordeeld”. Volgens Roetynck zijn de conclusies van de Commissie gebaseerd op ondeugdelijke cijfers en bovendien boterzacht. Want wat zegt het precies dat grote Europese spelers als Accell (mondiale nummer 2) marktaandeel verliezen? Roetynck: „Vooral dat ze de boot hebben gemist qua online verkopen”.

    • Joris Kooiman