Dolce & Gabbana in de ban om racistische filmpjes

Commercials van Dolce & Gabbana zijn zo in het verkeerde keelgat geschoten dat Chinese winkels en consumenten geen artikelen van het modemerk meer willen.

Bouwvakkers verwijderen op 22 november 2018 het bord 'Dolce & Gabbana The Great Show' bij het Shanghai Expo Center, nadat de modeshow van het luxe modemerk was afgelast./CNS via REUTERS Foto/Kang Yuzhan REUTERS

Chinese webwinkels als Tmall van internetgigant Alibaba bieden geen artikelen meer aan van Dolce & Gabbana. Fysieke winkels halen producten van het merk uit de schappen. Een modeshow die voor afgelopen woensdag in Shanghai stond gepland, ging niet door. Chinese consumenten voelen zich op hun ziel getrapt door het Italiaanse modemerk.

Het begon met drie filmpjes ter promotie van de modeshow van Dolce & Gabbana. Daarin probeert een Chinese vrouw pizza, cannelloni en spaghetti met stokjes te eten. Dat lukt maar matig. Als de grote cannelloni niet lukken, zegt een mannenstem dat zo’n ding wel erg groot voor haar is. Op een ander filmpje zit ze achter een bord vol spaghetti met pomodorisaus, die ze al draaiend met haar stokjes probeert te verorberen. Dat gaat ook al niet geweldig. „Maar wat een mooi armbandje heb je om”, zegt de mannenstem deze keer. Veel mensen vonden de filmpjes racistisch.

Vervolgens verschenen screenshots op Chinese sociale media van een Instagram-conversatie die werd toegeschreven aan een van de mede-oprichters van het bedrijf, Stefano Gabbana. Die leek zich daarin bijzonder grof uit te laten over China en de Chinezen. Dat deed hij overigens ook in bijzonder slecht Engels.

„And from now on in all the interviews that I will do international I will say that the country of shits [geschreven met vijf emoticons van een drol, red.] is China”, staat er bijvoorbeeld, en: „China Ignorant Dirty Smelling Mafia”.

Gabbana zelf heeft inmiddels verklaard dat zijn account is gehackt, en dat de berichten niet van hem afkomstig zijn. Maar het kwaad is al geschied. Veel Chinezen geloven hem niet en roepen op tot een boycot van het merk.

    • Garrie van Pinxteren