Amerikaanse glossy ‘Glamour’ komt niet langer uit op papier

Na bijna tachtig jaar zal Amerikaanse glossy Glamour niet langer meer verschijnen op papier. Dat meldt Condé Nast, ook uitgever van succesvolle bladen als Vogue, Vanity Fair en The New Yorker, aan The New York Times.

De keuze voor online is niet ingegeven door teruglopende cijfers, aldus de uitgever. De oplage van 2,2 miljoen exemplaren per maand is al jaren stabiel. Sinds vorig jaar verschijnt de papieren versie van Glamour wel nog slechts elf keer per jaar, in plaats van twaalf.

Volgens Glamour-hoofdredacteur Samantha Barry is het nu de tijd om naar online over te stappen. „Daar bevinden zich onze lezers en kunnen we groeien. Het maandelijkse ritme dat we nu aanhouden is niet meer logisch voor de Glamour-lezer.”

Artikelen zullen online voorlopig gratis te lezen blijven. Het leeuwendeel van de inkomsten moet komen uit advertenties. Het is nog onbekend of Glamour een digitaal abonnement gaat introduceren. Dat economisch model is voor nog maar weinig tijdschriften een succes gebleken.

Barry is sinds begin dit jaar hoofdredacteur. Ze heeft een online-achtergrond, bij CNN Worldwide. Onder haar leiding steeg het aantal unieke bezoekers van de Glamour-website met 12 procent, naar 6,3 miljoen per maand.

De Nederlandse versie van Glamour blijft wel op papier bestaan. Volgens uitgever Hearst gaat het juist „beter dan ooit” met het tijdschrift. De oplage (72.000 exemplaren per uitgave) is stabiel, aldus de Nederlandse makers. Sterker, vanaf volgend jaar zal er juist een luxere papieren versie worden gemaakt.

De Amerikaanse Glamour, die in 1939 werd opgericht, is niet het eerste vrouwenblad dat alleen online verder gaat. Vorig jaar verdwenen het invloedrijke Teen Vogue en het blad Self al van papier. Net als Glamour zullen de titels wel met print-edities voor ‘speciale gelegenheden’ blijven komen.

De laatste papieren editie van de Amerikaanse Glamour verschijnt op 27 november.

    • Romy van der Poel