‘Maatregelen nodig om rijden met scootmobiel veiliger te maken’

De SWOV pleit onder meer voor een ander remsysteem op de scootmobiel. Ook zouden bredere wegen ongelukken kunnen voorkomen.

Ook lagere stoepen zouden helpen bij het voorkomen van ongelukken. Foto Rob Engelaar/ANP

Het rijden met de scootmobiel kan veiliger. Dat blijkt uit een onderzoek dat Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) woensdag heeft gepubliceerd. De stichting adviseert onder meer fietspaden te verbreden en het remsysteem van de voertuigen aan te passen.

De SWOV onderzocht 35 ernstige ongelukken met scootmobielen, waarvan negen een dodelijke afloop hadden. De oorzaken waren uiteenlopend. In vijf gevallen kwam de scootmobielrijder in het water terecht doordat hij of zij per ongeluk in de gashendel kneep, toen eigenlijk geremd moest worden. Acht mensen vielen om door oneffenheden op de weg, zoals stoepranden. Anderen vielen van hun scooter na een abrupte beweging of botsten met een auto.

In 2013 ging NRC-redacteur Freek Schravesande op pad met de scootmobielclub van Maasluis: Scootrangers E

Minister in gesprek

De stichting is van mening dat ongelukken voorkomen kunnen worden door de scootmobielen te voorzien van een rem om het voertuig tot stilstand te brengen. Berijders moeten nu hun gas loslaten om tot stilstand te komen. Ook vindt de SWOV dat de stabiliteit van scootmobielen beter kan, bijvoorbeeld door de wielen te verbreden.

Verder pleit de stichting voor aanpassingen op de weg. Zo zouden bredere fietspaden en bochten kunnen helpen bij het voorkomen van problemen. Ook vlakkere stoepen en stoplichten die afgestemd zijn op de rijsnelheid van scootmobielen staan op het lijstje.

Minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen (VVD) heeft toegezegd in gesprek te gaan met gemeenten en fabrikanten over de aanpassingen, meldt het AD. Een woordvoerder van de SWOV verwacht dat de veranderingen “een kwestie van lange adem” zullen zijn.

    • Floor Bouma