Recensie

Zijn succes is ook haar succes – totdat de bom barst

Drama In ‘The Wife’ wint een schrijver de Nobelprijs voor literatuur terwijl zijn relatie met zijn echtgenote implodeert.

Joan en Joe Castleman (Glenn Close en Jonathan Pryce) vieren dat hij de Nobelprijs voor literatuur heeft gewonnen in ‘The Wife’.Foto Graeme Hunter

Achter elke succesvolle man staat een vrouw: het is een cliché dat vrouwen aanmoedigt een plekje in zijn schaduw te zoeken en daar stil te genieten van zijn succes. Vrouwen die voor eigen succes gaan wacht slechts eenzaamheid, prenten films als A Star is Born in.

Als schrijversvrouw Joan Castleman (Glenn Close) via de telefoon mag meeluisteren terwijl haar bejaarde man Joe de Nobelprijs voor literatuur krijgt, springen ze als kleine kinderen op bed. Zijn succes is haar succes. Maar al snel besef je dat er hier meer is dan wegcijferen, dat iets knaagt in deze innige, stekelige relatie. Waarom wil Joan beslist niet dat Joe haar bedankt in zijn speech?

‘Kingmaker’ noemt Joan zichzelf aan het diner met de koning van Noorwegen. Maar die rol wringt, en de Nobelprijs drijft het op de spits. Je beseft dat snel, en eigenlijk ook wel wat voor wending The Wife in petto heeft. (Spoiler: dezelfde als in Tim Burtons Big Eyes of Colette). Zoon David (Max Irons), een stille, gedeprimeerde would-be schrijver, vliegt mee naar Stockholm. Hij heeft meer van zijn moeder dan zijn praatgrage vader, die hem klein houdt. Aan boord bevindt zich eveneens de louche biograaf Nathaniel (Christian Slater), die iets lijkt te weten.

Lees ook een interview met hoofdrolspeelster Glenn Close: ‘Ik wilde de hele tijd roepen: ga bij hem weg!’

In The Wife portretteert de Zweedse regisseur Björn Runge een onuitstaanbare, maar uiterst functionele relatie. Knap, via drie flasbacks naar 1958, 1960 en 1968, toont hij hoe zich tussen twee geliefden een patroon vormt dat snel inslijt, hoe het reservoir van jaloezie, bitterheid en schuld zich daarna vult. Dit gaat over traditionele rolpatronen en onderdrukking uiteraard, maar eerder nog over wederzijdse afhankelijkheid. Hoe de verlegen Joan het monster in Joe voedt, in wie ze nooit de slappe praatjesmaker wil zien die hij eigenlijk is. Hoe John haar met horkerig gedrag uit balans én in het gareel houdt. Resultaat: de grote Joe Castleman, Nobelprijswinnaar.

Een subtiel duel in de sneeuw, The Wife. Acteur Jonathan Pryce speelt bekwaam de windbuil en oude bok waarin hij gespecialiseerd is, Glenn Close zou je na zes eerdere nominaties eindelijk haar verdiende Oscar gunnen voor deze in gereserveerdheid zinderende rol.

    • Coen van Zwol