Recensie

Op tv overal roetpieten, of pieten zonder schmink

Tv-recensie Naast het Sinterklaasjournaal zijn er nog twee sintseries op televisie, bij RTL en Nickelodeon.

Prankpiet (Nellie Benner) en Vlogpiet (Lisa Michels) in de serie De Pepernoten Club. Videoland/RTL

Nu Zwarte Piet voor zoveel rumoer zorgde bij de intocht, is het tijd om eens te kijken naar de verschillende sinterklaasseries op televisie, die immers belangrijk zijn voor het sintbeeld. Dit jaar zijn het er drie. Terwijl de meeste gemeentes bij de intocht kozen voor Zwarte Piet, zijn de kinderseries goeddeels overgegaan op roetpieten. Of ze hebben de pieten helemaal ontkleurd.

RTL deed twee jaar geleden al Zwarte Piet in de ban, en kwam toen met de serie Sint & Co. Die is nu al weer vervangen door De Pepernoten Club – ook met louter roetpieten; veel lichter geschminkt dan in het Sinterklaasjournaal. In de serie volgen we de Vlogpiet en haar brokkenmakende collega Prankpiet. Door de poetsenbakkerij van de laatste raken de verlanglijsten zoek. Dit is klassieke clownerie rondom het pietenhuis. Sinterklaas (Bartho Braat uit GTST) komt nauwelijks in beeld. De pranks en de parade van bekende vloggers kunnen de jonge kijkers wel bekoren, maar de serie is voor de oudere wat flauw.

Opvallend is hoezeer de crossmediale „totalvideostrategie” van het bedrijf in de serie doorklinkt. Ze is eerst te zien op Videoland, het online videoplatform voor abonnees, en later pas op de tv-zender RTL 8 Telekids. Voor extra materiaal kun je naar YouTubekanaal Glitch. Verder is de serie gebouwd rondom vloggers van RTL MCN, het bedrijf dat YouTubers begeleidt. Zo komt Meisje Djamila langs (1 miljoen abonnees), alsmede Bibi, Dante (Clonny Games) en Thomas Cox.

Sint in de escape room

Nickelodeon was de eerste die in 2014 afscheid nam van Zwarte Piet en een jaar later ongeschminkte pieten introduceerde in Op weg naar Pakjesavond. Net als bij RTL werd de pietengroep in één moeite door ook divers. Die serie is nu gestopt. In plaats daarvan krijgen we een sinterklaasreeks in de lopende serie De Ludwigs. Die gaat over een rijk echtpaar met een heleboel pleegkinderen in een Amsterdams grachtenpand. De kinderen zijn van diverse achtergrond. In deze reeks, De Ludwigs: Sinterklaas op Slot, heeft de vader een zeldzaam 17de-eeuws sinterklaasgedicht van de Spaanse koning in huis. Op de avond voor Sinterklaas zijn de kinderen alleen. De twee jongsten horen iemand in huis rondlopen. Dan gaat het alarm af en worden alle deuren automatisch hermetisch gesloten.

Goed bedacht, spannend, mooi uitgevoerd. Ook hier vlogs, van een pleegdochter, maar minder krampachtig dan bij RTL. En ook actueel: de verwijzing naar de escape room, een populair spel waarbij je door het oplossen van raadsels en puzzels uit een afgesloten ruimte moet zien te komen. Voor de veiligheid komen alleen aan het einde van de serie slechts twee pieten voor.

Minder bloedstollend

Allemaal kinderspel vergeleken bij de enige echte sinterklaasserie: het Sinterklaasjournaal. De verhaallijnen lijken dit jaar wat minder bloedstollend te zijn, wat een opluchting zal zijn voor de ouders van jonge kinderen. Juist geen moderne fratsen hier, maar een tijdloos sprookje. De humor, de subtiele verwijzingen, en de voor-elk-wat-wils-strategie maken dit nog altijd tot een fantastische serie.

En hoe is het aan het pietenfront? De strategie van geleidelijke overgang, van zwarte pieten naar roetpieten, was de laatste jaren gestagneerd. Maar nu lijkt Huispiet de enige overgebleven zwarte piet. Bij de intocht waren onder de figuranten ook slechts een stuk of tien zwarte pieten te zien. De rest is allemaal roetpiet. De echte steekproef komt nog, als de Huispiet de pieten gaat tellen. Dan zien we ze allemaal mooi op een rij.

    • Wilfred Takken