Recensie

Mahler in magisch Russisch sprookjesbos

Dirigent Teodor Currentzis en zijn Russische orkest MusicAeterna doen niet aan braaf musiceren. Wie eerdere opnames van Mozarts Don Giovanni, Stravinsky’s Sacre of Tsjaikovski’s Zesde symfonie hoorde, weet hoe de nieuwlichters uit Perm de grote meesters onderwerpen aan het fileermes. Muffe uitvoeringsconventies worden weggesneden, in de schone noten steevast de extremen opgezocht. Musiceren als hercomponeren. Ook op MusicAeterna’s eerste Mahler-cd (Zesde symfonie) staan de contrasten op scherp. Stoempende contrabassen en schroeiende violen openen het eerste deel als met een vuistslag. Verbeten militant. Een kleine drie minuten later krijgt het ‘Schwungvol’-thema lekker wufte fraseringen aangemeten.

De klankvorming is om door een ringetje te halen. Hoor de met dons gevoerde strijkers in het Andante of de hallucinante koebel-mixturen in de hoekdelen. Onder Currentzis transformeren Mahlers alpenweiden tot een magisch Russisch sprookjesbos.

    • Joep Christenhusz