Minder concertgebouworkest, meer bloemencorso: Aartsen (VVD) gaat verder dan Zijlstra

Cultuurnota Om een voorschot te nemen op de cultuurnota die maandag in de Tweede Kamer besproken wordt, pleit VVD’er Thierry Aartsen voor breed gedragen cultuur, niet per se topkwaliteit.

Met zijn vergelijking van het bloemencorso en het Concertgebouw wilde Thierry Aartsen (VVD), die de vrijgekomen zetel van Jeanine Hennis-Plasschaert inneemt, vooral een nieuwe koers aangeven. Foto Bart Maat/ANP

„In Den Haag lijkt het alsof alleen hoge cultuur bestaat, daar krijg ik jeuk van.” Dat zei Tweede Kamerlid Thierry Aartsen (VVD) vrijdagochtend in de Volkskrant om zijn pleidooi voor meer geld uit het Fonds voor Cultuurparticipatie naar „volkscultuur” kracht bij te zetten.

Hij noemde als voorbeeld het bloemencorso, dat nul euro subsidie zou krijgen – in tegenstelling tot het Concertgebouw (in een latere versie van de Volkskrant werd dit gewijzigd in het Concertgebouworkest). „Het moet eerlijker”, aldus Aartsen. Zijn ergernis zat erin dat er 7 miljoen euro gaat naar het Concertgebouworkest – met 210.000 bezoekers per jaar – terwijl het bloemencorso nul euro overheidssteun krijgt, dat op één dag een miljoen mensen trekt. Met deze uitdagende vergelijking nam het twee maanden geleden gearriveerde Tweede Kamerlid Aartsen een voorschot op de cultuurbegroting die maandag in de Tweede Kamer wordt besproken.

De vergelijking tussen het Concertgebouw en het bloemencorso riep vrijdag flink wat weerstand op.

In een tweet reageerde het Concertgebouw vrijdag direct:

Twitter avatar Concertgebouw Het Concertgebouw In de @Volkskrant staat in het interview met @ThierryAartsen van de @VVD een onterechte verwijzing naar de inkomsten en het aantal bezoekers van Het Concertgebouw. https://t.co/ltDXJhdHlf

Voorzitter Willem Heemskerk van het bloemencorso in de Bollenstreek (dat plaatsvindt in onder meer Noordwijk, Lisse en Haarlem) beaamt dat hij geen subsidie krijgt. Hij is blij met Aartsens voornemen om meer financiële steun te geven aan de „lage cultuur”. Het bloemencorso in de Bollenstreek kan financieel het hoofd maar net boven water houden, zegt Heemskerk. Daardoor is het volgens hem ieder jaar opnieuw een grote klus om het corso door te laten gaan. Hij zou meer subsidie wensen omwille van de „beleving en de continuïteit.”

Heemskerk: „We zijn nu afhankelijk van vrijwilligers en hebben maar één vaste kracht in dienst.” De hulp van de gemeente bestaat eruit dat de gemeentes waar het corso doorheen rijdt vaak een praalwagen ‘kopen’, net als bedrijven, zegt hij. „Daarnaast regelt de gemeente de beveiliging – we hebben een route van 42 kilometer af te leggen – en worden de tribunes geregeld. We betalen daar wel aan mee, maar de gemeentes dragen dus via zijwegen een steentje bij.”

Aartsen maakt zich in het interview zorgen dat de deelnemers “blauwbekken van de kou” omdat alles in tenten gedaan moet worden, waarin ook nog overnacht omdat de spullen anders gestolen worden. Deze zorg klopt niet. Heemskerk vertelt dat bedrijven loodsen beschikbaar stellen, die gewoon afgesloten kunnen worden.

Nul euro

Met zijn vergelijking wilde Aarsten vooral een nieuwe koers aangeven. Want hij wil niet alleen meer geld voor volkscultuur, maar ook een structurele verschuiving van subsidies voor professionele instellingen met internationale allure naar regionale amateurinitiatieven, iets wat coalitiepartner CDA al langer voorstaat.

Lees ook een interview met Halbe Zijlstra over de cultuurbezuinigingen in 2011: Gezellig was het niet, nodig wel

Cultuur hoeft geen topkwaliteit te hebben, maar moet breed gedragen worden, is de visie. In de woorden van Aartsen in de Volkskrant: „Bij cultuur gaat het om prikkelen, verbroederen, uitdagen. Dan is er geen verschil tussen corso en ballet.”

Daarbij gaat hij dus nog een paar stappen verder dan de lijn die zijn partijgenoot Halbe Zijlstra als staatssecretaris van Cultuur inzette. In 2011 kreeg Zijlstra veel kritiek toen hij het had over het „subsidie-infuus” van het Rijk waarmee cultuurinstanties konden overleven. Hij bezuinigde 200 miljoen euro op een subsidiebedrag van 490 miljoen en verplichtte culturele instellingen om ‘ondernemender’ te worden.

Zijlstra spaarde wel opzichtig topinstellingen, Aartsen richt zijn pijlen nu dus op het Concertgebouw en de opera, terwijl er „ook 150 schutterijen en gildes zijn die graag mooie kostuums willen”.

Correctie (17 november 2018): in een eerdere versie van dit artikel stond in de titel ‘Van Aartsen’; dit had ‘Aartsen’ moeten zijn. Hierboven is dit aangepast. Ook is er een kleine update geplaatst nadat de Volkskrant bekend maakte ten onrechte te hebben geschreven over het Concertgebouw in plaats van het Concertgebouworkest.

Reageren

Reageren op dit artikel kan alleen met een abonnement. Heeft u al een abonnement, log dan hieronder in.

    • Toef Jaeger