‘Spinning’ blijft beschermd

Deze rubriek belicht elke week kwesties uit het bedrijfsleven waarover de rechter zich onlangs uitsprak. Deze keer: Europees recht.

In 2000 kreeg het Amerikaanse bedrijf Mad Dogg Athletics, leverancier van indoorfietsen, het voor elkaar de term ‘spinning’ als woordmerk geregistreerd te krijgen door het Bureau voor intellectuele eigendom van de Europese Unie (EUIPO). Meer dan tien jaar later vocht de firma Aerospinning Master Franchising uit Tsjechië die registratie aan. Met succes, want zij werd in 2014 ingetrokken, waardoor het recht op bescherming van de merknaam in de hele EU verviel. De Amerikanen gingen in beroep. Dat werd in eerste instantie door de waakhond van de intellectuele eigendom verworpen, omdat de term ‘spinning’ onder consumenten nu zo gangbaar is voor een bepaalde vorm van lichaamsoefening dat de bescherming kon vervallen.

Het EU-Gerecht, dat de kwestie in appèl kreeg voorgelegd, besliste vorige week dat de registratie op verkeerde gronden was geschrapt. Volgens het Gerecht is de perceptie van ‘eindgebruikers’ niet zo relevant, omdat de indoorfietsen vrijwel uitsluitend aan exploitanten van fitness-, sport- en revalidatiecentra worden verkocht. Hun zienswijze had dan ook niet mogen ontbreken. Het EUIPO moet de proceskosten van Mad Dogg Athletics betalen en zal zich opnieuw over de Tsjechische klacht moeten buigen.

www.curia.europa.eu: ECLI:EU:T:2018:758
    • Joop Meijnen