NPO hoeft aanzienlijk minder te bezuinigen

Eerder leek het erop dat de NPO ruim 60 miljoen moest bezuinigen. Het kabinet stelt nu 40 miljoen beschikbaar om teruglopende reclame-inkomsten op te vangen.

De NPO hoeft van het kabinet aanzienlijk minder te bezuinigen. Foto Koen van Weel/ANP

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) hoeft aanzienlijk minder te bezuinigen dan de geplande 62 miljoen. Het kabinet heeft 40 miljoen euro vrijgemaakt om teruglopende reclame-inkomsten in 2019 op te vangen. De omroep is tegemoetgekomen aan de eerder gestelde eisen van de coalitie. De NPO heeft een plan om ‘toekomstbestendig’ te worden en zal niet snijden in journalistieke producties, zoals eerder de verwachting was.

Lees ook: Kamer wil korting publieke omroep afzwakken

De coalitie diende in september een motie in om de omroep tegemoet te komen met de voorgenomen bezuinigingen. Vrijdag stemde de ministerraad in met het voorstel van minister Arie Slob (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, CU). Alle betrokken omroepen van het overkoepelend bestuursorgaan zouden het plan steunen, dat volgens het ministerie “aan alle voorwaarden” voldoet. De steun is vooralsnog eenmalig, het is niet duidelijk wat na 2019 gebeurt.

Het NPO-budget voor journalistieke producties zal toenemen, meldt het ministerie. Het is niet direct duidelijk met hoeveel. Het kabinet vindt het noodzakelijk om de omroep te steunen voor een “divers en gevarieerd” media-aanbod op de relatief kleine, Nederlandse markt. “Het kabinet is van mening dat in het Nederlandse medialandschap een solide publieke omroep niet gemist kan worden.”

De afgelopen jaren ziet de NPO de reclame-inkomsten dalen. In eerste instantie konden tekorten opgevangen worden door een reserve, maar die is inmiddels uitgeput. In november 2017 maakte minister Slob bekend dat de rijksbijdrage in 2019 niet 802 miljoen, maar 740 miljoen euro zou worden. De verwachting is dat de reclame-inkomsten voor de NPO de komende jaren nog verder zullen dalen.

    • Christiaan Paauwe