‘Geen crisis: met het Stedelijk Museum gaat het goed’

Stedelijk Museum De reputatie van het museum is niet blijvend beschadigd door het vertrek van Ruf. Dat zegt het interim-directeur Sieburgh.

Het Stedelijk Museum Amsterdam verkeert niet in een diepe crisis. Het aftreden van artistiek directeur Beatrix Ruf, ruim een jaar geleden, heeft de internationale reputatie van het museum niet blijvend beschadigd en evenmin de relatie met sponsors ernstig verstoord. De museumstaf heeft zich ook helemaal niet gekeerd tegen Ann Goldstein en Ruf, de laatste twee artistiek directeuren. En de gemeente Amsterdam heeft bij het Stedelijk formeel de touwtjes geenszins in handen.

Jan Willem Sieburgh, al bijna een jaar interim-directeur, greep donderdag de presentatie van het jaarprogramma aan om te reageren op opinieartikelen die recent verschenen in Het Parool en de Volkskrant.

„Grote woorden”, aldus Sieburgh, waarin hij zich niet kon herkennen en die hij „sterk wil weerspreken”. In moeilijke tijden heeft de „voortreffelijke staf” van het museum juist „veerkracht en professionaliteit” getoond. In het buitenland heeft de directeur ondervonden hoe ijzersterk de reputatie van het museum is. Sieburgh: „Ik verbaas me erover hoe warm ik ontvangen word en hoeveel ik bij buitenlandse musea gedaan krijg voor het Stedelijk.”

Voor het einde van het jaar heeft het Stedelijk waarschijnlijk weer een volledige raad van toezicht, kondigde Sieburgh aan. In augustus trad de raad af na onenigheid met de interim-directeur en de ondernemingsraad over een door de raad geplande nieuwe rol voor Beatrix Ruf. De afgelopen anderhalve maand bestond de raad uit interim-voorzitter Truze Lodder en Jos van Rooijen, die al eerder toezichthouder bij het museum was.

Het „procedureel nadenken” over de nieuwe artistiek directeur is inmiddels begonnen, zei Sieburgh. Na consultering van de directie en de ondernemingsraad is de raad van toezicht begonnen met het opstellen van een profiel voor de nieuwe directeur.

Lodder is volgens Sieburgh eveneens druk met het „afronden van de zaak-Ruf”. De opgestapte artistiek directeur had met de vertrokken raad van toezicht afspraken gemaakt. Die zullen „netjes worden opgelost”, zei Sieburgh. Eind december hoopt het Stedelijk meer duidelijkheid te geven.

Het museum geeft in de programmering voor volgend jaar bewust meer aandacht aan vrouwelijke kunstenaars. Slechts 4 procent van de collectie is door vrouwen gemaakt. Maar in 2019 is de enige grote overzichtsexpositie van Maria Lassnig, de in 2014 overleden Oostenrijkse kunstenares. Op 25 november opent een solo van Raquel van Haver, de jonge schilder die onlangs de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst won.

De publiekstrekker van 2019 zou weleens de voor september aangekondigde expositie kunnen worden over migrantenkunst in Parijs, in de eerste helft van de 20ste eeuw. De artistieke en maatschappelijke ontplooiing van onder anderen Chagall, Picasso en Mondriaan wordt dan getoond in het licht van een cultureel en politiek klimaat waarin vrijheid en kosmopolitisme botsten met vreemdelingenhaat en antisemitisme.

Onder de noemer ‘van exclusief naar inclusief’ wil het museum met educatieve programma’s nieuw publiek lokken. Ook wordt gewerkt aan meer diversiteit onder het personeel.

    • Arjen Ribbens