Familie slachtoffer Lion Air-crash klaagt Boeing aan

Volgens de nabestaanden zit er een fout in het nieuwe automatische besturingssysteem van de vliegtuigbouwer.

Indonesische nabestaanden van omgekomen passagiers op het vliegveld van Jakarta. Foto Mast Irham/EPA

De familie van een passagier van het in oktober neergestorte vliegtuig van de Indonesische luchtvaartmaatschappij Lion Air heeft vliegtuigbouwer Boeing aangeklaagd. Er zit volgens de nabestaanden een fout in het automatische besturingssysteem van de nieuwe 737 Max 8, waardoor de neus van het toestel plotseling kan zakken. Dat meldt de BBC op donderdag. Vorige week publiceerde Boeing een waarschuwing over het toestel van vergelijkbare strekking.

Boeing heeft volgens de advocaten van de familie nagelaten om piloten en vliegmaatschappijen te informeren over veranderingen in het besturingssysteem ten opzichte van eerdere toestellen. Volgens de aanklacht zou die aanpassing - ontworpen om te voorkomen dat piloten het vliegtuig gevaarlijk snel laten optrekken - “onder bepaalde omstandigheden” de neus juist abrupt naar beneden duwen.

Amerikaanse luchtvaartautoriteiten

Zij verwijzen daarbij naar onderzoek dat de Amerikaanse luchtvaartautoriteiten (FAA) in samenwerking met de Indonesische autoriteiten en Boeing uitvoeren. De FAA waarschuwde dat de neus inderdaad herhaaldelijk naar beneden gedrukt kan worden als gevolg van een kapotte sensor.

Dit zou zo snel gaan dat de piloot niet genoeg tijd heeft het te corrigeren, aldus de advocaat van de nabestaanden. Zo’n onverwachte duikvlucht kan volgens de aanklacht zelfs plaatsvinden als de piloot het toestel handmatig bestuurt.

Of andere passagiers de vliegtuigbouwer ook aanklagen, is nog niet bekend. Boeing zegt in een reactie tegen BBC onverminderd vertrouwen te hebben in de veiligheid van de 737 Max 8.

Vliegtuigramp

Het vrijwel nieuwe vliegtuig van de Lion Air stortte op 29 oktober vijftien minuten na vertrek neer in de Javazee. Hierbij kwamen alle 189 inzittenden om. De oorzaak van de crash is nog niet duidelijk, maar Indonesische autoriteiten gaven aan dat zij vermoeden dat de ramp het gevolg was van een kapotte sensor. Dit zou hebben geleid tot ‘stall’, als gevolg waarvan de vleugels hun draagkracht verliezen en het toestel snel begint te dalen of zelfs uit de lucht valt.

Vorige week maakten Indonesië bekend dat het de zoektocht naar overlevenden heeft gestaakt. Wel wordt er nog doorgezocht naar de tweede zwarte doos. Uit gegevens van de eerste zwarte doos blijkt dat de snelheidsmeter van het vliegtuig niet goed functioneerde. Tijdens de laatste vier vluchten van het toestel zou de snelheid niet goed zijn genoteerd.

Er wordt sinds vorig jaar gevlogen met de Boeing 737 Max 8 in de passagiersluchtvaart. In Nederland zijn geen maatschappijen die het toestel gebruiken. In Europa zetten onder meer Icelandair en Turkish Airlines de nieuwe Boeing 737 wel in.

    • Kasper van Laarhoven