‘Met het Stedelijk Museum gaat het goed, er is geen diepe crisis’

Stedelijk Museum De reputatie van het Stedelijk is niet blijvend beschadigd door het aftreden van Ruf. Dat zei de interim-directeur Sieburgh donderdag op een persconferentie over de tentoonstellingen voor 2019.

Het Stedelijk Museum aan het Museumplein, Amsterdam. Foto Marco van Middelkoop/ Hollandse Hoogte

Het Stedelijk Museum Amsterdam verkeert niet in een diepe crisis. Het aftreden van artistiek directeur Beatrix Ruf, ruim een jaar geleden, heeft de internationale reputatie van het museum ook niet blijvend beschadigd en evenmin de relatie met sponsors ernstig verstoord. De museumstaf heeft zich ook helemaal niet gekeerd tegen Ann Goldstein en Ruf, de laatste twee artistiek directeuren. En de gemeente Amsterdam heeft bij het Stedelijk formeel de touwtjes geenszins in handen.

Jan Willem Sieburgh, al bijna een jaar interim-directeur van het Stedelijk, greep donderdagmorgen de presentatie van het jaarprogramma van het museum aan om te reageren op een paar opinie-artikelen die recent verschenen in Het Parool en de Volkskrant.

„Grote woorden”, aldus Sieburgh, waarin hij zich niet kon herkennen en die hij „sterk wil weerspreken”. In moeilijke tijden heeft de „voortreffelijke staf” van het museum juist „veerkracht en professionaliteit” getoond. En op dienstreizen in het buitenland heeft de directeur ondervonden hoe ijzersterk de reputatie van het museum is. Sieburgh: „Ik verbaas me erover hoe warm ik ontvangen word en hoeveel ik bij buitenlandse musea gedaan krijg voor het Stedelijk.”

Lees NRC’s analyse over hoe het Stedelijk er midden dit jaar voorstond: De schone lei van het Stedelijk Museum

Voor het einde van het jaar heeft het Stedelijk waarschijnlijk weer een volledige raad van toezicht, kondigde Sieburgh aan. In augustus trad de raad van het Stedelijk af na onenigheid met de interim-directeur en de ondernemingsraad over een door de raad geplande nieuwe rol voor Beatrix Ruf. De afgelopen anderhalve maand bestond de raad uit interim-voorzitter Truze Lodder en Jos van Rooijen, die al eerder toezichthouder bij het museum was.

Artistiek directeur

Het „procedureel nadenken” over de nieuwe artistiek directeur is inmiddels begonnen, zei Sieburgh. Na consultering van de directie en de ondernemingsraad is de raad van toezicht begonnen met het opstellen van een profiel voor de nieuwe directeur.

Lodder is volgens Sieburgh eveneens druk met het „afronden van de zaak-Ruf”. De opgestapte artistiek directeur had met de vertrokken raad van toezicht afspraken gemaakt. Die zullen „netjes worden opgelost”, zei Sieburgh. Eind december hoopt het Stedelijk over die afronding meer duidelijkheid te kunnen geven.

Tentoonstellingen

Het Stedelijk geeft in de programmering voor volgend jaar bewust meer aandacht aan vrouwelijke kunstenaars. Slechts 4 procent van de immense museumcollectie is door vrouwen gemaakt. Maar in 2019 is de enige grote overzichtstentoonstelling van Maria Lassnig, de in 2014 overleden Oostenrijkse kunstenares. En op 25 november opent een solopresentatie van Raquel van Haver, die jonge schilder die onlangs de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst won.

Het schilderij ‘Straat’ van Raquel van Haver. Op 25 november 2018 opent in het Stedelijk een tentoonstelling over haar werk. Foto Jack Bell Gallery, Londen

De publiekstrekker van volgend jaar zou weleens de voor september aangekondigde tentoonstelling kunnen worden over migrantenkunst in Parijs, in de eerste helft van de vorige eeuw. De artistieke en maatschappelijke ontplooiing van onder anderen Chagall, Picasso en Mondriaan wordt dan getoond in het licht van een cultureel en politiek klimaat waarin vrijheid en kosmopolitisme botsten met nationalisme, vreemdelingenhaat en antisemitisme.

Onder de noemer ‘van exclusief naar inclusief’ probeert het Stedelijk met diverse educatieve programma’s ook nieuw publiek te lokken. Ook wordt gewerkt aan meer diversiteit onder het personeel.

    • Arjen Ribbens