Europese Commissie: bezwaren tegen treinfusie Siemens en Alstom

De Commissie heeft een lijst bezwaren aan de twee bedrijven gestuurd. Op basis van deze kritiek zullen de bedrijven bepaalde concessies moeten doen.

Een stel TGV-treinen worden gemonteerd in de grote hogesnelheidstreinenfabriek van Alstom in Frankrijk. Foto Christophe Morin/Bloomberg

Het Frans-Duitse voornemen de treinconstructieafdelingen van Siemens en Alstom te fuseren tot een treingigant wordt kritisch onderzocht door de Europese Commissie. Dat meldt nieuwssite Politico dinsdag. De bedrijven hopen dankzij de fusie China en de VS in deze sector te kunnen beconcurreren, zo kondigden ze een jaar geleden aan.

De samenwerking van het Duitse elektronicaconglomeraat Siemens (hogesnelheidstrein ICE) en de Franse transportonderneming Alstom (bouwer van de Train à Grande Vitesse, de TGV) zou “onverenigbaar” zijn met de interne markt. Sinds juli onderzoekt de Commissie de mogelijke oneerlijke concurrentie die er door de fusie zou ontstaan. Als het bedrijf een te groot aandeel van de Europese markt omvangt, kan het te veel invloed uitoefenen op de prijs.

Treinkolos

Eind oktober stuurde de Commissie een lijst bezwaren aan de twee bedrijven. Op basis van deze kritiek zullen de bedrijven bepaalde concessies moeten doen, waaronder mogelijk de verkoop van activa. Volgens Politico wordt het nu steeds waarschijnlijker dat de Commissie de fusie gaat blokkeren. Het onderzoek is echter nog steeds gaande.

“Wij zijn er nog steeds van overtuigd dat we deze transactie kunnen voltooien in de eerste helft van 2019″, zegt een woordvoerder van Siemens over de lijst bezwaren tegen persbureau Reuters.

Als de twee treinproductie-afdelingen samensmelten zou Siemens/Alstom actief zijn in 60 landen en een jaaromzet van 15,6 miljard euro krijgen, aldus persbureau AFP. Deze omzet is dan drie keer groter dan hun grootste concurrent binnen de EU.

    • Simone Peek