Bouw replica schip De Delft wordt gestaakt

Rotterdam De stichting achter het historische schip moet faillissement aanvragen. Ook wil de gemeente Rotterdam het huurcontract niet verlengen.

De werf van De Delft in de Schiehaven. Foto Walter Herfst

De bouw van de replica van het linieschip De Delft uit 1783 in de Rotterdamse Schiehaven wordt na twintig jaar gestaakt. De Delft moest oorspronkelijk een van de grootste replicaschepen ter wereld (63 meter lang) worden.

Lees over het chronische geldgebrek van De Delft: Een schip met grote ambities én problemen

Stichting De Delft gaat binnenkort faillissement aanvragen omdat er geen geld meer is, zegt interim-bestuurder Johan Breukels. Daarbij heeft de gemeente besloten het huurcontract van de loods vanaf 2020 niet te verlengen, volgens Breukels. De vier betaalde werknemers en de ruim veertig vrijwilligers bij De Delft zijn dinsdag geïnformeerd over de situatie.

Oplopende kosten

De bouw was tevens een reïntegratietraject voor werkzoekenden in de regio Rotterdam. Tussen 1999 en 2005 is 4,8 miljoen euro subsidie aan De Delft verstrekt, waarvan 2,9 miljoen euro door de gemeente. Ook heeft de gemeente door de jaren uitkeringsgerechtigden in leer-werktrajecten bij De Delft geplaatst. Maar door oplopende kosten, organisatorische problemen, een subsidiestop en teruglopende leer-werktrajecten is het schip nooit voltooid.

Interim-bestuurder Breukels heeft de laatste maanden vergeefs geprobeerd nieuwe geldschieters te vinden. Vorige week hoorde hij ook dat het huurcontract niet wordt verlengd, zegt hij. Het bestemmingsplan zou gewijzigd moeten worden voor woningbouw. Toen de gemeente in oktober liet weten geen subsidie of leer-werktrajecten meer te gunnen, stond de huisvesting nog niet ter sprake, zegt Breukels. „Als we dat hadden geweten, dat had een hoop energie bespaard.”

‘Leugen’

Volgens de gemeente is het andersom gegaan, zegt een woordvoerder. De gemeente heeft gehoord dat de stichting failliet gaat. „Dat betekent dat De Delft dan geen huurder van het terrein meer is”, aldus een schriftelijke reactie. Breukels noemt dit een „een flagrante leugen.”

Wat er met het schip in aanbouw gebeurt, is waarschijnlijk aan de toekomstige curator als eenmaal faillissement is aangevraagd.

    • Eppo König