De gegevens van zeker 10.000 klanten van Albert Heijn zijn per ongeluk gedeeld met partijen van buitenaf. Albert Heijn meldt het lek te hebben gedicht en het voorval te hebben gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Er zijn volgens Albert Heijn geen gegevens in verkeerde handen terechtgekomen. Door een programmeerfout konden de wachtwoorden worden ingezien door partijen waarmee Albert Heijn samenwerkt om de website te verbeteren. De supermarktketen zegt uit voorzorg de wachtwoorden te hebben geblokkeerd. De betrokken klanten zijn per email op de hoogte gesteld, hen is gevraagd een nieuw wachtwoord aan te maken. Volgens een woordvoerder hebben 4,5 miljoen bonuskaarthouders een online account. (NRC)
N.B. Het kan zijn dat elementen ontbreken aan deze printversie.
programmeerFout
Albert Heijn lekt gegevens van tienduizend klanten via website
/s3/static.nrc.nl/images/gn4/stripped/data38167868-bbcfa8.jpg)
Een versie van
dit artikel
verscheen ook in
NRC Handelsblad
van 10 november 2018
Een versie van
dit artikel
verscheen ook in
nrc.next
van 10 november 2018