Rekentoets wordt onderdeel van schoolexamen

Voortaan mogen scholen zelf rekenexamens maken voor hun leerlingen, schrijven ministers van Onderwijs Engelshoven en Slob in een brief aan de Tweede Kamer.

Minister Arie Slob voor Basis-en Voortgezet Onderwijs en Media (ChristenUnie). Foto Bart Maat/ANP

De veel bediscussieerde rekentoets op het middelbaar onderwijs en het mbo wordt onderdeel van het schoolexamen en gaat meetellen voor het diploma. Dat schrijven de ministers van Onderwijs Ingrid van Engelshoven (D66) en Arie Slob (ChristenUnie) vrijdag in een voorstel aan de Tweede Kamer. Daarmee komt er een einde aan de landelijke verplichte rekentoets.

Voortaan mogen scholen zelf rekenexamens maken voor hun leerlingen en studenten waardoor het beter aansluit op het rekenonderwijs, stellen Van Engelshoven en Slob.

“Scholen behouden daarmee de vrijheid om te kiezen of ze rekenen geven als apart vak geven of als onderdeel van andere vakken. Ze krijgen daarnaast de ruimte om ook zelf de toetsing vorm te geven.”

Voor scholen blijft de oude rekentoets beschikbaar zolang ze geen schoolexamen hebben ontwikkeld. Ook in deze nieuwe opzet moeten scholieren minstens een 4 halen om te kunnen slagen. Mogelijk gaat het rekenonderwijs ook nog op de schop. Docententeams ontwikkelen een nieuw curriculum.

Landelijke rekentoets

Vijf jaar geleden werd de landelijke rekentoets ingevoerd omdat het rekenniveau van leerlingen te laag was. Op de toets, die niet meteen meetelde, kwam veel kritiek. Alleen vwo-leerlingen waren in staat om minimaal een 5 te halen voor de toets. Op het vmbo, havo en mbo zakte in het eerste jaar gemiddeld bijna de helft van de leerlingen. De toets zou te moeilijk zijn en te veel teksten bevatten.

De rekentoets op het schoolexamen geldt nog niet voor leerlingen die volgend jaar eindexamen doen. In het mbo (niveau 2 tot en met 4) gaat de toets pas meetellen voor studenten die volgend studiejaar aan hun opleiding beginnen.

Lees ook het onderwijsblog: Een nulletje meer of minder, ach, wat maakt het uit?

Kritiek op plan

De Tweede Kamer gaat nog in discussie met de ministers over het voorstel. Regeringspartijen D66 en CDA leveren vrijdagavond al kritiek. D66-kamerlid Paul van Meenen noemt het plan “teleurstellend” omdat het teveel gaat over toetsen.

Twitter avatar Paul_van_Meenen Paul van Meenen Teleurstellend! Zo komen we er niet met beter #rekenen. Gaat teveel over toetsen en te weinig over beter #onderwijs. Leerlingen en studenten verdienen beter rekenonderwijs in plaats van een #afrekentoets 2.0. @NOS@LAKStweets⁩ ⁦@NVvWiskundehttps://t.co/hBj5hHisep

Ook CDA-kamerlid Michel Rog vindt het jammer dat het kabinetsplan vooral gaat over de rekentoets en niet over de inhoud van het rekenonderwijs.

Twitter avatar michelrog Michel Rog Jammer dat ook minister Slob blijft hangen in de groef dat er een #rekentoets moet komen. Er moet juist aandacht uitgaan naar beter rekenonderwijs, in plaats van de rekentoets als zaligmakend te beschouwen. https://t.co/rKl2Hbepuv
    • Huib de Zeeuw