Gegevens 10.000 Albert Heijn-klanten gelekt

Door een programmeerfout in de website konden partijen waarmee Albert Heijn samenwerkt de klantgegevens zien. Het lek is inmiddels gedicht.

Foto Lex van Lieshout / ANP

De gegevens van zeker 10.000 klanten van Albert Heijn zijn per ongeluk gedeeld met partijen van buitenaf. Albert Heijn meldt het lek te hebben gedicht en het voorval te hebben gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Door een programmeerfout konden de wachtwoorden worden ingezien door partijen waarmee Albert Heijn samenwerkt om de website te verbeteren. Door de fout verschenen de wachtwoorden in de URL van de website.

De supermarktketen zegt uit voorzorg de wachtwoorden te hebben geblokkeerd. De betrokken klanten zijn per email op de hoogte gesteld, hen is gevraagd een nieuw wachtwoord aan te maken. Het lek kwam dinsdag aan het licht; er zijn volgens Albert Heijn geen gegevens in verkeerde handen terechtgekomen. Ook is er geen informatie over betalingen gelekt.

Via de site kunnen klanten onder meer productinformatie opzoeken, boodschappen bestellen en die thuis laten bezorgen. Volgens een woordvoerder hebben alle 4,5 miljoen klanten die zich hebben aangemeld voor een bonuskaart een inlog voor de site.

    • Sjoerd Klumpenaar