Geen irritante telefoontjes meer

Telefonische verkoop via KvK

De Kamer van Koophandel haalt telefoonnummers van zzp’ers uit online adressenbestand.

Illustratie Studio NRC

Grote opluchting donderdag onder veel van de ongeveer 1 miljoen zzp’ers in Nederland, nadat de Kamer van Koophandel (KvK) bekend had gemaakt hun telefoonnummers uit het online adressenbestand te halen. Vanaf een nog te bepalen datum ergens begin 2019 komt er een eind aan de vele ongewenste telefoontjes die zij – soms meerdere keren per dag – krijgen van adverteerders omdat hun nummers online staan.

Bedrijven (en particulieren) kunnen in het online adressenbestand tegen betaling al voor een paar cent zoeken naar ondernemingen in een bepaald vakgebied of bepaalde regio. Volgens de KvK heeft dit twee doelen: het stimuleren van de economie en transparantie ten behoeve van de rechtszekerheid. Omdat ondernemingen eenvoudig bereikbaar zijn, kun je er makkelijk zaken mee doen, is de gedachte. En je kunt goed zien met wie je zaken doet.

In de praktijk zorgde het bij zzp’ers vooral voor grote irritatie. De KvK ontving al langer klachten over deze telefoontjes. Zelfstandige ondernemers – die verplicht zijn zich in te schrijven in het handelsregister – zonder werkadres of kantoor geven vaak hun thuisadres en persoonlijke telefoonnummer op bij hun registratie. Uit een enquête onder 1.700 zelfstandigen werd duidelijk dat 78 procent van de zelfstandige ondernemers „zeer frequent” wordt benaderd voor telefonische verkoop. Bijna de helft van hen ervaart dit als hinderlijk.

Hoeveel de KvK hier jaarlijks aan verdient, kon de organisatie donderdag niet zeggen. Eerder schreef NRC dat zo’n 40 tot 50 procent van de financiering van de instelling uit eigen inkomsten afkomstig zou zijn, waaronder uit het delen van data. Volgens een woordvoerder van de KvK gebeurt het leveren van de telefoonnummers tegen kostprijs en wordt er dus niet aan verdiend.

Om de overlast voor ondernemers te beperken, zal de KvK de telefoonnummers van eenmanszaken, vof’s en maatschappen niet meer online verstrekken. De KvK kan dit doen zonder wetswijziging. De contactgegevens blijven wel in het uittreksel van de bedrijven staan, dit is wettelijk verplicht. Een uittreksel opvragen kost echter meer dan een telefoonnummer: minimaal 2,30 euro.

Afgelopen voorjaar werd duidelijk dat gespecialiseerde databedrijven informatie van de KvK ook koppelen aan andere data, en de gegevens zo gebruiken voor direct marketing. Hierdoor krijgen sommige ondernemers bijvoorbeeld speciale Facebookadvertenties te zien.

Overigens leek het einde van de telemarketing al in zicht te zijn. Het kabinet heeft vorige maand aangekondigd de Telemarketingwet te gaan aanpassen. Natuurlijke personen kunnen dan alleen nog gebeld worden als ze hier expliciet toestemming voor hebben gegeven. Op dit moment kunnen consumenten zich selchts opgeven voor het bel-me-nietregister. Wanneer deze wetswijziging gepland staat, is nog niet bekend.

    • Simone Peek