Ov-haltes in Amsterdam weer op de schop: 21 minder

Openbaar vervoer Het GVB wil de komende jaren 21 ov-haltes opheffen, nadat de afgelopen jaren er in Amsterdam al ruim vijftig verdwenen bovengronds.

De Noord/Zuidlijn rijdt nog maar net onder Amsterdam door, of vervoersbedrijf GVB wil alweer een twintigtal ov-haltes bovengronds opheffen. De komende jaren staan er 21 bus- en tramhaltes op de planning om geschrapt te worden, blijkt uit een vervoersplan van het GVB.

Sinds 2014 zijn er 89 haltes opgeheven in Amsterdam , op een totaal van ongeveer 850 haltes. Wel kwamen daar 36 nieuwe opstapplekken bij, waardoor er in totaal 53 haltes minder zijn in de stad. De meeste haltes verdwenen door opening van de Noord/Zuidlijn eind juli dit jaar. Het hele ov-netwerk ging op de schop met de komst van de nieuwe metrolijn.

Nu staan er nog 21 haltes op de planning om mogelijk opgeheven te worden. Al ligt de nadruk op mogelijk, zegt GVB-woordvoerder Rob Hageman: „Het is nog onzeker of alle 21 haltes opgeheven worden en wanneer.” De komende tijd wordt er overlegd met reizigersorganisaties. „En dan kunnen we zomaar tot de conclusie komen om sommige haltes niet op te heffen.”

Van twee naar één

Het gaat voornamelijk om haltes die dubbelen. Zoals de twee haltes aan de uiteinden van de Czaar Peterstraat in Oost (tramlijn 7) of twee opstapplekken in de Ferdinand Bolstraat (tramlijn 12). In beide straten wil het GVB de twee haltes opheffen, om precies er tussenin één nieuwe halte te plaatsen.

Ook zijn er opstapplekken, zoals halte Amstelveenseweg bij de Zeilstraat in Zuid, die niet gebruiksvriendelijk zijn. Reizigers moeten nu op de stoep wachten, terwijl de tram midden op de straat stopt. „Wie de tram in of uit wil, moet de drukke straat oversteken”, zegt Hageman van het GVB. „Die halte is niet veilig en al helemaal niet rolstoelvriendelijk.” Al zal deze halte waarschijnlijk blijven bestaan, totdat de gemeente iets aan de weg verandert.

Uiteindelijk is het vervoersbedrijf GVB vooral om de kosten te doen. Minder haltes betekent minder stoppen. „En dat leidt ertoe dat trams op rustige lijnen vaker kunnen worden ingezet op een andere lijn”, zegt Hageman, die benadrukt dat het GVB zijn trams maximaal wil inzetten. „In het verleden is het ons al eens gelukt om een tram vrij te spelen op een rustige lijn en in te zetten op een drukke lijn – dankzij het opheffen van haltes.”

Ook streeft GVB naar een kortere reistijd voor reizigers. Maar de Amsterdamse Rekenkamer kwam in 2016 tot de conclusie dat het opheffen van haltes nauwelijks leidt tot reistijdvermindering. Trams en bussen moeten alsnog wachten voor stoplichten en staan langer stil op de overgebleven haltes omdat er meer passagiers moeten in- en uitstappen. GVB-woordvoerder Hageman onderschrijft de conclusie van de Rekenkamer „in zijn algemeenheid”, maar stelt dat op rustige lijnen minder mensen wachten en de tijdwinst dus groter is.

Vooral Osdorpers hebben nadeel

NRC berekende met de start van de Noord/Zuidlijn dat vooral reizigers uit Osdorp er met de nieuwe dienstregeling op achteruit gaan. Ook de nieuwe plannen van het GVB zullen sommige Osdorpers voelen: halte Meer en Vaart, aan de rand van de Sloterplas, staat op de nominatie om opgeheven te worden, evenals halte Westmalle aan de Laan van Vlaanderen in Nieuw Sloten.

Altijd binnen 400 meter een halte

Toch houdt het GVB zich aan de afspraken: voor iedere inwoner van Amsterdam moet binnen 400 meter een ov-halte bereikbaar zijn. „Dat verandert niet met de nieuwe plannen”, zegt Hageman. „We halen die afspraak in 99 procent van de gevallen.”

Wethouder Sharon Dijksma (verkeer & vervoer, PvdA) waarschuwde reizigers voor de start van de Noord/Zuidlijn voor grote verstoringen en veranderingen. Ruim drie maanden later valt het mee met de kinderziektes en problemen bij de metrolijn. Maar dat de stad snel verandert, blijft voor veel reizigers wennen. De stad wordt langzaamaan autoluw, de parkeertarieven zullen omhoog schieten en de komende jaren ligt de metrolijn naar Amstelveen eruit, vanwege de werkzaamheden aan ZuidasDok. Zo verandert er in korte tijd veel voor de Amsterdammer.

    • Mark Middel