Opinie

    • Japke-d. Bouma

Mannen op de fiets zijn sexy

Japke-d. Bouma onderzoekt wekelijks de verschillen tussen mannen en vrouwen. Deze week: mannen en hun auto.

Wat mij op de snelweg vaak opvalt, is dat het altijd mannen zijn die extra gas geven als je ze inhaalt, altijd mannen die bumperkleven en altijd mannen die een wedstrijdje met je willen doen wie het snelst optrekt bij het stoplicht. Ik durf de stelling wel aan dat de wereldwijde CO2-uitstoot met de helft zou verminderen als mannen hun machogedrag niet meer in het verkeer, maar louter nog in de sportschool zouden manifesteren en ik me niet steeds op de weg door hen zou laten uitdagen.

Ja mannen en hun auto, zegt auto-expert Erwin Wijman als ik hem erover bel. „Alle clichés kloppen gewoon.” Wijman deed onderzoek naar autobezit, heeft een wekelijkse autocolumn in het FD en schreef drie boeken over de heilige koe. Hij zegt dat mannen meer geldingsdrang in het verkeer hebben, een auto voor een man belangrijker is dan voor een vrouw en dat hoe groter de auto, hoe kleiner de piemel van de bestuurder is. Nou ja, dat laatste zegt hij natuurlijk niet, daar is geen hard bewijs voor, maar ik neem gemakshalve maar even aan dat als alle andere clichés kloppen, deze ook wel weer waar zal zijn.

Mannen weten ook bijna altijd het type en bouwjaar van hun auto, zegt Wijman. „Dan zeggen ze bijvoorbeeld dat ze een Saab 9-5 sportcombi 2.3 TS Aero Hirsch uit 2006 rijden, terwijl vrouwen zeggen dat ze een oranje Ford Fiesta hebben of veelzeggender: ‘een Fordje’.”

Vrouwen rijden sowieso de boodschappenwagentjes en mannen de grote BMW’s. Mannen liggen bij wijze van spreken nog liever in hun eigen doodskist dan dat ze in een Mini Cooper stappen – vrouwen vinden dat juist een leuk karretje.

Mannen móéten van zichzelf ook van alles als het over auto’s gaat, zegt Wijman. Zo kent hij een autobedrijf dat zich louter op vrouwen richt, maar waar stiekem ook veel mannen blijken te komen omdat ze daar niet hoeven te doen alsof ze er verstand van hebben.

Zouden mannen weten dat een Saab met plakband sexyer is dan een dikke BMW?

Wat zou de auto voor mannen toch zo magisch maken? Zouden mannen te veel verbeeldingskracht hebben? Dat ze zelfs in hun Multipla een poort naar de vrijheid zien? Of is het de autoindustrie die hun wijsmaakt dat hun Renault Laguna – met kinderzitjes, chipsresten, vette vingers op de ramen, roos op de hoofdsteun en zakken tuinaarde achterin – onweerstaanbare autoporno is waarmee ze hun status kunnen verhogen?

Volgens Wijman is het eenvoudiger. Vrouwen worden zenuwachtig van inparkeren: dáárom willen ze een kleine auto, zegt hij. „En auto’s interesseren hen niet écht, niet zoals schoenen of eyeliner.” Zou het?  Ik hou mijn hart vast voor het ego van mannen als dat soort vrouwen erachterkomen dat als je tien keer hebt geoefend, je de grootste Hummer in het kleinste vakje krijgt – en hoe leuk dat is.

Aan de andere kant: zouden mannen weten dat een oude Saab die met plakband aan elkaar hangt, honderd keer sexyer is dan een glimmende BMW uit de 5-serie? En dat het toppunt van romantiek een man op een fiets is, en dan bij elkaar achterop, of nóg beter: een man die kilometers lóópt, alleen om jou te zien? Nee hè?

Als mannen en vrouwen meer over elkaar zouden weten, zouden die klimaatdoelen allang gehaald zijn.

Tips via @Japked op Twitter.
    • Japke-d. Bouma