KvK haalt telefoonnummers zzp’ers uit online adresbestand

De Kamer van Koophandel ontving al langer klachten over de grote hoeveelheid telefonische verkoop die eenmanszaken krijgen te verwerken.

Archiefbeeld. Foto Koen Suyk/ANP

De Kamer van Koophandel (KvK) haalt de telefoonnummers van zzp’ers uit het online adressenbestand. Dat maakt het handelsregister donderdag bekend.

De wijziging wordt doorgevoerd in het eerste kwartaal van 2019. De precieze datum is nog onbekend. De KvK ontving al langer klachten over het aantal verkooptelefoontjes dat ondernemers krijgen omdat hun gegevens online staan. Uit een enquête onder 1.700 zelfstandigen werd duidelijk dat 78 procent van de zelfstandige ondernemers “zeer frequent” wordt benaderd voor telefonische verkoop. Bijna de helft daarvan ervaart dit als hinderlijk. Zzp’ers zijn verplicht zich in te schrijven in het handelsregister.

Lees ook: De zzp’er: ondernemer of schijnzelfstandige? Het kabinet maakt zich zorgen over de snelle stijging van het aantal zzp’ers in Nederland.

Wettelijke verplichting

Om de overlast voor ondernemers te beperken zal de KvK de telefoonnummers van eenmanszaken, vof’s en maatschappen niet meer online verstrekken. De KvK kan dit doen zonder wetswijziging. De contactgegevens blijven wel in het uittreksel van de bedrijven staan, dit is wettelijk verplicht.

Bedrijven (en particulieren) kunnen in het online adressenbestand tegen betaling zoeken naar ondernemingen in een bepaald vakgebied of bepaalde regio. Volgens de KvK heeft dit twee doelen: het stimuleren van de economie en transparantie ten behoeve van de rechtszekerheid. Omdat ondernemingen eenvoudig bereikbaar zijn, kun je er makkelijk zaken mee doen, is de gedachte. En je kunt goed zien met wie je zaken doet.

“Je betaalt er wel voor”, zegt een woordvoerder van de KvK tegen NRC, “maar wel een stuk minder dan voor een uittreksel”. Hoeveel geld het handelsregister jaarlijks opbrengt, kon de woordvoerder donderdag niet te zeggen. Eerder schreef NRC dat zo’n 40 tot 50 procent van de financiering van de instelling uit eigen inkomsten afkomstig zou zijn, waaronder uit deling van data.

Direct marketing

Zelfstandige ondernemers die geen werkadres of kantoor hebben, geven vaak hun thuisadres en persoonlijke telefoonnummer op bij hun registratie. Doorverkopen van deze gegevens door de KvK leidt ertoe dat ze ongewenste telefoontjes en brieven krijgen van adverteerders. Afgelopen voorjaar werd duidelijk dat gespecialiseerde databedrijven deze informatie koppelen aan andere data, en de gegevens zo gebruiken voor ‘direct marketing’. Hierdoor krijgen sommige ondernemers bijvoorbeeld speciale Facebookadvertenties te zien.

Overigens leek het einde van de telemarketing al in zicht te zijn. Het kabinet heeft vorige maand aangekondigd de Telemarketingwet te gaan aanpassen. Alle ‘natuurlijke personen’ kunnen dan alleen nog maar gebeld worden als ze hier expliciet toestemming voor hebben gegeven. Op dit moment kunnen consumenten zich alleen maar opgeven voor het bel-me-nietregister. Wanneer deze wetswijziging gepland staat, is nog niet bekend.

    • Simone Peek