I Amsterdam-letters definitief weg van Museumplein

GroenLinks vindt dat de driedimensionale slogan te veel individualisme uitstraalt. Donderdag stemde de gemeente de letters weg.

Foto Remko de Waal/ANP

De veelbesproken I Amsterdam-letters op het Museumplein gaan definitief weg. Dat heeft de gemeenteraad van Amsterdam donderdag middels een stemming bepaald. Het plan om de toeristische attractie te verwijderen kwam van GroenLinks, volgens de partij zijn de letters symbool komen te staan voor het massatoerisme in de stad.

Daarbij vond de partij ook dat de driedimensionale slogan te veel individualisme uitstraalde. De motie maakte veel los in Amsterdam. Onder meer bewoners van de hoofdstad demonstreerden bij de letters en kunstenaar Dadara plaatste er hekken omheen met daarop de alternatieve slogan “I am dream”. Volgens de Amsterdamse fractievoorzitter van GroenLinks Femke Roosma heeft de motie “ieder geval discussie opgeleverd over massatoerisme” en over wat het nog steeds toenemende toerisme voor de hoofdstad betekent, aldus Het Parool.

Lees ook: Ook zonder letters blijft Amsterdam ‘merk’

Wethouder Udo Kock van Financiën stond niet achter redenering van GroenLinks qua individualisme, maar erkende eerder wel dat de letters onnodig veel extra toeristen trekken naar een plek die al erg druk is. De coalitie in Amsterdam (GroenLinks, D66, PvdA en SP) kreeg donderdag bijval van CDA, ChristenUnie en BIJ1. VVD, Forum voor Democratie, Partij voor de Dieren, Partij van de Ouderen en DENK waren tegen.

Wanneer de letters worden weggehaald, wordt overlegd met Amsterdam Marketing, de organisatie verantwoordelijk voor het plaatsen ervan. De organisatie ontvangt subsidie van de gemeente om toeristen wegwijs te maken in de stad, maar ook om het toerisme zoveel mogelijk te spreiden. De letters verdwijnen overigens alleen op het Museumplein, op Schiphol Plaza bijvoorbeeld blijven ze staan. Een ander set letters blijft ‘reizen’ door de stad en wordt afwisselend op allerlei plekken - ook buiten het centrum - neergezet.

Uitvaart voor de slogan

In 2015 werd ook al een poging ondernomen om de letters - ruim 2 meter hoog en 23 meter breed - in de ban te doen. Toen organiseerde een groepje activisten een uitvaart voor de slogan omdat de citymarketingcampagne al geslaagd zou zijn. De letters werden destijds ontworpen door het bekende bureau KesselsKramer als reclame voor de stad.

In 2017 bezochten 21 miljoen mensen Amsterdam en in 2030 zullen dat er mogelijk 60 miljoen zijn. Volgens velen is het draagvlak voor toerisme in de stad bereikt. Met name onder bewoners zorgt het massatoerisme voor steeds meer weerstand, zo heeft de Facebookpagina ‘Pretpark Amsterdam’ bijna 6.000 volgers en fans.

Mogelijk verbod particuliere verhuur

De gemeenteraad stemde donderdag eveneens in met het voorstel om particuliere vakantieverhuur in de populaire Amsterdamse buurten te verbieden Er wordt gekeken naar de Wallen, Kinkerbuurt en Haarlemmerbuurt. Hoe een verbod voor specifieke gebieden juridisch overeind moet blijven, is nog niet duidelijk.

Het college B&W wilde sowieso al onderzoeken of Airbnb kan worden verboden op gebieden waar de overlast van de verhuur het grootst is. Het onderzoek naar die overlast loopt al een aantal maanden, maar is nog niet afgerond. Definitieve maatregelen om de vakantiehuur in te perken zijn er dus nog niet, laat een woordvoerder van de gemeente aan NRC weten.

Lees ook: Ons stadsbestuur knetterlinks? Knetterdom zal je bedoelen
    • Maartje Geels