Eind 2019 langere treinen tussen Utrecht en A’dam

ProRail heeft een aanpassing aan station Nijmegen met drie jaar vervroegd, waardoor de langere treinen al vanaf volgend jaar kunnen rijden.

Reizigers op Station Utrecht CS. Foto Jeroen Jumelet / ANP

Vanaf volgend jaar moeten er langere treinen rijden tussen Amsterdam en Utrecht, een van de drukste trajecten in Nederland. Een noodzakelijke aanpassing aan het station van Nijmegen is door spoorbeheerder ProRail met drie jaar vervroegd, op verzoek van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat, D66).

In Nijmegen begint de trein naar Schiphol, die ook in Utrecht en station Amsterdam-Zuid stopt. Al in het najaar van 2019 moeten de langere treinen rijden tussen Schiphol en Nijmegen. Dit betekent dat er ongeveer 200 extra zitplaatsen beschikbaar komen, bovenop de huidige 1.000 zitplaatsen.

“Met NS en ProRail zijn we hard bezig om de komende jaren meer treinen per uur te laten rijden op alle drukke stukken spoor”, aldus de staatssecretaris. “Door langere treinen in te zetten, kunnen we ook voordat al die treinen rijden al iets betekenen voor reizigers die nu te maken hebben met drukte.”

Spoorboekloos rijden

Tussen 2022 en 2026 staan er nog meer werkzaamheden aan het traject gepland. Zo moet er een extra perron op station Nijmegen komen, wordt de perrontunnel doorgetrokken en komen er meer parkeerplekken voor treinen die stilstaan. Hiervoor is 135 miljoen euro beschikbaar gesteld door het ministerie.

Lees ook: Wat is er allemaal veranderd met de nieuwe dienstregeling?

ProRail wil op meerdere plekken het spoorboekloos rijden invoeren, wat betekent dat er elke tien minuten een trein rijdt op een traject, zoals nu al gebeurt tussen Amsterdam en Eindhoven. De bedoeling is dat er eind 2021 ook elke tien minuten een trein gaat rijden tussen Nijmegen en Schiphol.

Snellere intercity’s

Maandag kondigde de NS aan nieuwe snellere intercity’s in te gaan zetten tussen Amsterdam en Groningen. Door op minder stations te stoppen moet er tijd gewonnen worden. En op termijn moet er ook sneller gereden worden, namelijk 200 kilometer per uur. Nu wordt er nog 140 kilometer per uur gereden.

Er wordt gestart met een proef tussen Amsterdam en Groningen, daarna moet duidelijk worden of er ook op andere trajecten sneller gereden kan worden. Het spoor tussen Nijmegen en Schiphol is geschikt voor intercity’s die 160 kilometer per uur kunnen rijden, maar er geldt een maximumsnelheid van 140 kilometer per uur.

    • Steven Musch