Van kuis naar kort, dat valt niet goed bij de liefhebbers van Céline

Mode De liefhebbers van modemerk Céline leggen zich niet neer bij de nieuwe koers van het merk. Vooral op Instagram wordt geprotesteerd.

Fans van Phoebe Philo hebben T-shirts gemaakt met ‘Bring Back Philo 2008-2018‘.

De wisseling van de creatieve macht bij grote modehuizen verloopt doorgaans vrij geruisloos. Ja, als bekend wordt dat een creatief directeur weggaat is er meestal even rumoer, en rond de benoeming van de opvolger ook. Maar daarna komt doorgaans vrij snel de acceptatie, eventueel gevolgd door (een nog groter) commercieel succes.

Zo niet bij het Franse modehuis Céline, dat tegenwoordig Celine heet. Toen eind vorig jaar bekend werd dat de Britse ontwerper Phoebe Philo er na tien jaar zou vertrekken, leverde dat tal van weemoedige stukken op.

Het nieuws, een maand later, dat Hedi Slimane (ex-Dior Homme, ex-Saint Laurent) haar zou opvolgen, was meer dan alleen een verrassing: het sloeg in als een bom. Ruim een maand na Slimane’s eerste show voor het huis is van acceptatie nog weinig te merken. Sterker: er is, met name op Instagram, een protestbeweging ontstaan. Influencers taggen kledingstukken, schoenen en tassen met #oldceline. Op het account van het huis (1,5 miljoen volgers) zelf regent het vernietigende commentaren, die, dat moet gezegd, niet worden weggehaald. Een kleine greep: „Leeg, net als de collectie” (bij een foto van de showroom). „Echt, Celine, waarom die pedofiele vibe?” (bij een foto van een piepjong model). „Wow, één mens van kleur op dit Instagram-account. Kan iemand ze een schouderklopje geven?” (bij het enige zwarte model dat te vinden is op het account). „Fake Chanel” (bij de eerste tas). Natuurlijk, elk modemerk krijgt wel eens een wat minder aardig commentaar op sociale media, maar de hoeveelheid kritiek die Celine ten deel valt is ongekend.

Er is online een levendige handel in oude Céline-items ontstaan

Ondertussen bloeien de (nieuwe) accounts die een eerbetoon zijn aan Philo’s werk voor Céline, zoals @oldceline (actief sinds 6 september, 122.000 volgers) en @phoebephilodiary (ruim 40.000 volgers, sinds 23 april 2017). De mensen achter die laatste hebben ook een website opgericht, bringbackphilo.com, waar fans T-shirts kunnen bestellen met ‘Bring Back Philo 2008-2018’ of Respect the é 2018-2018. Het was namelijk Slimane die het accent aigu weghaalde uit de merknaam.

Speuren naar oude Céline-items

Modenieuwssite Business of Fashion merkte op dat er een levendige handel is in oude Céline-items. In de week voorafgaand aan de eerste Celine-show van Slimane, op 2 oktober, werd op doorverkoopsites als eBay en Vestiaire Collective twee tot drie keer zoveel gezocht naar Céline. En na de show werd dat alleen maar meer. De Céline-verkopen stegen bij Vestiaire Collective met bijna de helft ten opzichte van een jaar eerder, en op alle sites gingen de prijzen omhoog.

Lees meer over de eerste show van Hedi Slimane tijdens de modeweek van Parijs, waar hij verraste door amper te verrassen.

De allerlaatste Céline-collectie van voor Slimane ligt nu in de winkels. Die is niet meer ontworpen door Philo zelf, maar door haar achtergebleven ontwerpteam. Er is geen run op, zegt Kiki Niesten van de gelijknamige luxeboetiek in Maastricht, die het merk al jaren voert. Wel is er bij haar dit najaar een opvallend grotere vraag naar tassen die nog wel onder leiding van Philo zijn ontworpen.

Dat de reactie op de overgang zo extreem is, komt vooral doordat het contrast tussen beide ontwerpers zo groot is. Philo maakte zich geliefd met een vaak kuise, maar speelse en artistieke stijl, afgemaakt met op het eerste gezicht wonderlijke schoenen die uiteindelijk vaak een enorme invloed hadden op andere merken. Gedurfde maar comfortabele mode voor intelligente, volwassen vrouwen die zich voor zichzelf kleedden.

Links: voorjaar 2019, ontwerp van Hedi Slimane. Rechts: voorjaar 2018, ontwerp van Phoebe Philo.
Foto’s Team Peter Stigter

Slimane, die mannenmode en haute-couture heeft toegevoegd aan het merk, liet in zijn eerste show – de prêt-à-portercollecties (m/v) voor voorjaar 2019 – strakke, korte, voornamelijk zwarte en weinig vernieuwende kleding zien om in te feesten. De kleding werd gedragen door even jonge als dunne en overwegend witte modellen en afgestyled met opvallend klassieke, bijna tuttige tassen. In de tijd dat hij verantwoordelijk was voor Saint Laurent (tussen 2012 en 2016) had hij ongeveer dezelfde opvatting geëtaleerd. Het leverde dat huis een hoop geld op, maar Slimane maakte er zich, vooral bij de pers, niet geliefd mee. Nu, midden in het #MeToo-tijdperk doen zijn superkorte, decadente avondjurkjes anachronistisch aan. Zijn modellenkeuze staat haaks op de opgang van diversiteit in kleur en leeftijd – zoals de commentaren op het Instagram-account van Celine al duidelijk maakten.

Lees ook het profiel van Phoebe Philo: Zij is de vrouwen-vrouw van de mode

Zullen de collecties desondanks een commercieel succes worden? Volgens Kiki Niesten werd er in de showroom door winkeliers ingekocht „alsof het voor niks was”. Zelf was ze gegaan met het idee dat ze misschien afscheid zou moeten nemen van het merk. Wat ze aantrof, was echter vaak „veel minder radicaal dan de kleding die in de show te zien was geweest. Het verschil met vroeger is minder groot dan je zou denken.”

Wachten op Philo

Maar de kans dat de Philophites, zoals de devote fans van Philo ook genoemd worden, terugkomen bij het merk, lijkt niet groot. Zij wachten waarschijnlijk tot hun favoriete ontwerper weer zin heeft een modehuis te leiden, en kijken ondertussen uit naar alternatieven. Als de kleding de winkel uitvliegt, dan zijn de kopers waarschijnlijk Slimane-aanhangers of jonge, nieuwe klanten.

Celine kan er natuurlijk niets aan doen dat er een nieuwe creatief directeur (of, zoals Slimane zich laat noemen, Artistic, Creative and Image Director) moest komen, want Philo ging uit eigen beweging weg. Maar om een groep toegewijde klanten zo van een merk te verwijderen, is op z’n minst opmerkelijk. Zoals een fan schreef op @oldceline: „Ik mis het zo erg.”

    • Milou van Rossum