Minister Dekker: onderzoek naar opnames advocatengesprekken

Vanaf 2017 zijn zeker 3.000 gesprekken tussen advocaten en gedetineerde cliënten onrechtmatig opgenomen. Of de gesprekken werden afgeluisterd, is nog onduidelijk.

Foto iStock

Vanaf 2017 zijn zeker drieduizend gesprekken tussen advocaten en hun gedetineerde cliënten onrechtmatig opgenomen. Een deel van de vertrouwelijke gesprekken zou zelfs zijn afgeluisterd, zegt de Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA). Minister Sander Dekker (Rechtsbescherming, VVD) stelt een onderzoek in, zo liet hij woensdag aan de Tweede Kamer weten.

Het zou vooralsnog gaan om een programmeerfout en de opnames zijn inmiddels gewist. De fout kwam maandag aan het licht in het systeem van de telefoonprovider van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) nadat een strafrechtadvocaat bij NOvA aan de bel trok. Volgens de advocaat waren zijn vertrouwelijke gesprekken opgenomen. Daarop drong de belangenvereniging van advocaten aan op onderzoek. Minister Dekker wil nu weten hoe de fout zich heeft voorgedaan en hoeveel gesprekken er exact zijn opgenomen. Het ministerie zegt daarbij niet te kunnen “uitsluiten” dat een deel van de gesprekken ook is afgeluisterd - dat zal uit verder onderzoek moeten blijken.

‘Onacceptabel’

De DJI, belast met onder meer het beheren van gevangenissen, werkt sinds 2013 samen met de provider in kwestie, genaamd Telio. Of er voor 2017 ook onrechtmatig gesprekken zijn opgenomen, is nog niet duidelijk. Gesprekken tussen advocaten en gedetineerde cliënten mogen altijd privé worden gevoerd en Dekker noemt het in een woensdag verstuurde brief aan de Kamer dan ook “onacceptabel dat de vertrouwelijkheid onvoldoende gewaarborgd is geweest [...]”.

Telefoontjes van gedetineerden worden in principe altijd opgenomen om te voorkomen dat vanuit de gevangenis nog meer criminele activiteit wordt georganiseerd. Uitzondering daarop zijn dus de gesprekken die gevangenen mogen voeren met hun advocaat. Op basis van nummerherkenning worden deze telefoontjes met speciale software automatisch uitgesloten van opname. De NOvA levert de specifieke nummers van advocaten en kantoren aan. De systeemfout is ook gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), schrijft Dekker. Datalekken moeten sinds mei dit jaar verplicht worden gemeld bij de AP.

    • Maartje Geels