Recensie

Elvis en het einde van de Amerikaanse droom

Muziekdocumentaire ‘The King’ is niet zomaar de zoveelste documentaire over Elvis Presley, maar een film die echt tot nadenken stemt.

The King van de Amerikaanse documentairemaker Eugene Jarecki is niet zomaar een film over Elvis Presley. In een grijze Rolls-Royce uit 1963 doorkruisen Jarecki en zijn team het Amerika van de zanger: van zijn geboorteplaats Tupelo naar het Memphis waar hij zijn eerste platen opnam en in 1977 aan een overdosis stierf. Jarecki ziet in Elvis een symbool voor de Amerikaanse droom en op de achterbank van de Rolls rijden bekende en onbekende Amerikanen mee die commentaar leveren op die stelling, muziek maken en hun eigen Elvis-verhalen vertellen.

Natuurlijk wordt bediscussieerd hoe Elvis als witte zanger succes had met zwarte muziek op een manier die geen zwarte muzikant gegeven was. Jarecki laat zich zelfs de les lezen door politiek commentator Van Jones dat Elvis nooit iets aan de zwarte gemeenschap heeft teruggegeven. Terwijl rapper Chuck D van Public Enemy, die Elvis in het nummer Fight the Power ooit fel aanviel, dat weer nuanceert. Waarschijnlijk het interessantste is de stelling van hiphopper Immortal Technique. Hij vraagt zich af wat het betekent dat Elvis, als symbool voor het Amerikaanse vooruitgangsgeloof van de twintigste eeuw, aan het einde van zijn leven in de schijnwereld van Las Vegas op het punt stond om aan exces ten onder te gaan. En zo eindigen we in Trumps Amerika, terwijl het laatste zonlicht achter de voorruit dooft.

    • Dana Linssen