Vliegveld Rotterdam is de eerste met kofferrobot

Luchtvaart Voor het eerst worden koffers op een luchthaven vervoerd met automatische karretjes in plaats van bagagebanden.

Een ‘bagrunner’ met een koffer Foto Vanderlande

Lelystad hoopte op de primeur, maar Rotterdam ging er mee vandoor. Maandag begon Rotterdam The Hague Airport als eerste luchthaven ter wereld met een nieuw bagagesysteem, waarbij de koffers gesorteerd en vervoerd worden door autonome voertuigen. De slimme karretjes zijn ontwikkeld door Vanderlande uit Veghel, in de hele wereld actief als leverancier van transportsystemen voor luchthavens.

In de bagagehal moesten de gasten nog even wachten op de komst van een zwijgende minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD), die dankzij de Stint en het verdedigen van fractievoorzitter Klaas Dijkhoff in de kinderpardon-kwestie de afgelopen dagen heel wat bekender is geworden. Medewerkers van de luchthaven en Vanderlande waren vooraf door het ministerie geïnstrueerd om pers bij Van Nieuwenhuizen weg te houden. Volgens haar woordvoerder was dat alleen omdat de minister de opening slechts even meepikte tijdens een werkbezoek aan de luchthaven.

Met zichtbare opluchting zagen de ingenieurs en software-ontwikkelaars van Vanderlande dat Fleet, zoals het systeem heet, deed wat het moest doen: koffers werden aan het eind van de lopende band opgevangen door de vier ‘bagrunners’ en naar een van de gereedstaande bagagekarren gebracht. Het vullen van die karren wordt nog wel door mensen gedaan. Fleet-manager Koen Evers: „We hebben het natuurlijk heel veel getest in Veghel, maar is het toch spannend of het hier ook goed gaat.”

Voordeel zit in flexibiliteit

Anders dan de automated guided vehicles (AGV’s) die al jaren in gebruik zijn in havens, hebben deze elektrische robots geen rails of andere leiding in de grond. Ze rijden kriskras door de hal, hun sensoren tasten de omgeving af. Hun opdrachten krijgen ze van een centraal besturingssysteem. Als ze even geen opdracht hebben, gaan ze zelf naar het oplaadstation.

Vanderlande (omzet 1,4 miljard euro, 5.500 werknemers) werd in maart 2017 overgenomen door het Japanse Toyota Industries, waardoor er veel geld beschikbaar is voor innovatie. Met Fleet hoopt het bedrijf de leidende positie op luchthavens te behouden. Voordeel van het systeem ten opzichte van vaste bagagebanden is de flexibiliteit: bij groei of krimp kan het aantal karretjes worden aangepast. De tweede klant is een grote luchthaven in de VS, Evers wil nog geen plaatsnaam noemen. En als Lelystad Airport ooit open gaat, gaan de karretjes daar ook rondrijden.

Lees ook: Van machinefabriekje tot marktleider
    • Mark Duursma