Streep door ‘dubbelrol’ schippers Havenbedrijf

Nieuwe Maas Schippers van het Rotterdamse Havenbedrijf moeten hun bijbaan bij de lokale watertaxi staken, oordeelt nu ook de rechter. Eind 2019 is het afgelopen.

Het wordt steeds drukker op de Maas. De poule van ongeveer honderd taxischippers maakt jaarlijks een half miljoen tochtjes. Foto Robin van Lonkhuijsen/ANP

Werknemers van het Rotterdamse Havenbedrijf mogen vanaf december volgend jaar niet meer als bijbaantje op de watertaxi in Rotterdam werken. De nevenwerkzaamheden kunnen de schijn van belangenverstrengeling wekken, volgens een uitspraak van kantonrechter Wim Wetzels maandag.

De rechtszaak was aangespannen door een groep van zo’n twintig werknemers van het Havenbedrijf, van wie enkelen tot 25 jaar op de watertaxi varen. Ze eisten dat ze hun bijbaantje mochten behouden; het vervoer van klanten over de Nieuwe Maas is hun „ziel en zaligheid”, zo meldt de gerechtelijke uitspraak. Als zzp’ers werken de schippers naar eigen zeggen tussen de 350 en 700 uur per jaar voor Watertaxi Rotterdam via de Schippers Centrale Rotterdam. In 2008 had het Havenbedrijf schriftelijk toestemming verleend voor het werk op de watertaxi.

Lees verder over de rechtszaak: Toezichthouder én taxischipper zijn kan niet

Het Havenbedrijf, voor 70 procent eigendom van de gemeente Rotterdam en voor 30 procent van de Nederlandse Staat, is mede verantwoordelijk voor de veiligheid op het water. In maart 2017 kregen de schippers al van het Havenbedrijf te horen dat ze hun nevenwerkzaamheden moesten staken. Volgens het Havenbedrijf kun je in deze tijd niet meer én toezichthouder zijn én betaald werk op hetzelfde water uitvoeren. Voor hun collega’s van het Havenbedrijf zou het lastig zijn de taxischippers aan te spreken op hun vaargedrag, voerde het Havenbedrijf ook aan.

Daarbij is het de afgelopen jaren drukker geworden op de Maas en is er meer controle en toezicht nodig. De poule van ongeveer honderd taxischippers maakt jaarlijks een half miljoen tochtjes.

Overgangstermijn

Volgens de kantonrechter stelt het Havenbedrijf terecht dat zo’n dubbelrol „onacceptabel” is en „afbreuk doet aan haar geloofwaardigheid”. Maar omdat de schippers al lange tijd op de watertaxi varen en daaruit „substantiële inkomsten” genieten, acht de rechter een overgangstermijn van één jaar redelijk.

Het vaargedrag van watertaxischippers werd afgelopen zomer onderwerp van discussie na een aanvaring tussen een watertaxi en een motorsloep op de Nieuwe Maas. Er raakten twaalf mensen te water van wie drie met botbreuken. De bestuurder van de betrokken watertaxi werkte niet bij het Havenbedrijf, bevestigde Havenmeester René de Vries tijdens de zitting.

Lees ook het interview met de eigenaren van de watertaxi’s, waarin zij ook spreken over het recente ongeluk: ‘We mochten varen, dat was al heel wat

De werknemers van de watertaxi beraden zich of ze in hoger beroep gaan, zegt hun advocaat Bob Gasseling. Het Havenbedrijf wacht de reactie van de schippers af, aldus een woordvoerder.

Correctie (6 november): In dit artikel stond per abuis dat de taxischippers naar eigen zeggen 600 tot 700 euro per jaar verdienen met hun bijbaantje. Dit is gecorrigeerd.

    • Eppo König