Postzegel wordt 4 eurocent duurder

Met de verhoging hoopt PostNL de tegenvallende resultaten op te vangen. Uit nieuwe kwartaalcijfers blijkt dat de postmarkt blijft krimpen. Er worden meer pakketjes besteld.

Oude brievenbussen in een opslag. PostNL is in het hele land druk bezig met het weghalen van 9.000 van de in totaal 19.000 brievenbussen. Foto Bart Maat / ANP

PostNL verhoogt vanaf volgend jaar het binnenlandse posttarief met 4 eurocent. Een brief versturen binnen Nederland met een postzegel kost nu 0,83 euro, vanaf 1 januari is dat 0,87 euro. Dat is een verhoging van 5 procent, terwijl de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de toezichthouder op de postmarkt, ruimte had gegeven voor een verhoging met ruim 14 procent. Dat heeft PostNL maandag bekendgemaakt.

Naast de postzegels voor brieven binnen Nederland, wordt ook het versturen van post naar het buitenland duurder. Het basistarief voor brieven naar het buitenland wordt 1,45 euro, in plaats van 1,40 euro. Bij frankeren met de frankeermachine verandert het tarief van 0,77 euro naar 0,81 euro.

Lees ook: Forse winstdaling PostNL door dalende postmarkt

Het verhogen van de tarieven is volgens het bedrijf nodig om “de post voor iedereen in Nederland betrouwbaar, bereikbaar en betaalbaar te houden”. PostNL heeft al enkele jaren te maken met tegenvallende winst als gevolg van een krimpende postmarkt. Het aantal verstuurde brieven neemt al jaren af, hoewel er wel steeds meer pakketten worden verstuurd.

Meer pakketten

Maandagochtend voor het openen van de beurs maakte het bedrijf de resultaten van het derde kwartaal van 2018 bekend. Ook daaruit blijkt dat PostNL de winst en het bedrijfsresultaat opnieuw heeft zien dalen. Het postbedrijf zag sterke groei bij het aantal verstuurde pakketten, maar een sterkere krimp (11,9 procent) dan verwacht bij de verstuurde post.

Door een sterke groei van het aantal aankopen bij webwinkels worden zo’n 20 procent meer pakketjes besteld. De omzet van PostNL groeide van 630 miljoen euro in het derde kwartaal van 2017 naar 638 miljoen euro. De winst daalde van 25 miljoen euro naar 19 miljoen euro.

    • Steven Musch