‘Middenin het e-book zag ik pas dat het hartstikke dik is’

In Mediavreters vertellen mensen wat ze kijken, lezen, luisteren en liken. Deze keer: gymleraar Pieter Mes.

Illustratie Anne van Wieren

‘Ik ben competitief ingesteld. Als iets een wedstrijdelement heeft, trekt het me aan”, zegt gymleraar Pieter Mes (38). Hij werkt op een middelbare school in het Noord-Hollandse Grootebroek en heeft drie jonge kinderen. „Of het nu ijshockey is of snooker, eigenlijk wil ik van alle sporten wel op de hoogte zijn. Zelfs in curling kan ik verzeild raken. Als ergens een toernooi of kampioenschap van is, kijk ik altijd wel een samenvatting of een item erover in een sportprogramma.”

„Op tv volg ik ieder jaar Wie is de Mol? en Expeditie Robinson. Het kijkt lekker weg. Van de opdrachten die kandidaten moeten uitvoeren, krijg ik ideeën voor lessen. Met drie jonge kinderen om je heen zit bingewatchen er niet meer in. Netflix hebben we niet. Een programma als Hunted, waarin koppels zo lang mogelijk uit de handen van de opsporingsdienst moeten blijven, vind ik spannend. Beide kanten zijn interessant. Hoe vluchten ze? En hoe zoekt de politie?”

„Mijn leerlingen leven voor een groot deel online. Het is een taak voor ons onderwijzers om daarop in te spelen. Kinderen te helpen om naast de mogelijkheden ook de risico’s te leren kennen. Ik durf mijn hand ervoor in het vuur te steken dat op elke middelbare school nog ongewenst naaktfoto’s worden doorgestuurd. We hebben een inspanningsplicht om kinderen daar wijzer in te maken. Net als met een fietsdiploma op de basisschool.”

Duimpjes verdienen

„Die digitale wereld van kinderen draait veel om games. Met een collega vroeg ik me af of we dat niet op school konden inzetten. Zo kwamen we op de app Did it, die de hele school nu gebruikt. Alle praktische zaken, zoals roosters en cijfers, combineren we met een ander beloningssysteem. Want hoe motiveer je een kind dat heel hard leert, maar toch een vier haalt voor Frans? Vanuit dat uitgangspunt kunnen leraren de leerlingen in de app duimpjes geven. Zo vormt er een ranglijst. Duimpjes verdien je al met het aanschuiven van een extra stoel, meedoen met een debatwedstrijd of het geven van een compliment. Het beloont positief gedrag. Sponsors loven prijzen uit aan het eind van een periode. Belonen is alles.”

„Zelf ben ik niet van de sociale apps. Ik weet goed wat alles inhoudt, dat moet wel als je zo veel met de doelgroep omgaat. Aan een profiel op Facebook of Instagram heb ik nooit behoefte gehad. De belangrijke dingen krijg ik toch wel mee, in het echt of via WhatsApp. We hebben met zeventig gymleraren door heel Nederland een groepsapp waarin we tips en soms ludieke ideeën voor lessen uitwisselen. De Strava-app op mijn telefoon lijkt het meest op een sociaal medium. Ik houd er mijn wielrenrondjes bij. Je volgt vrienden en kennissen en vormt samen een klassement. Er zit dus een competitief randje aan.”

„Door mijn werk en de kinderen staat lezen laag op m’n lijst. Op vakanties kom ik daar wat meer aan toe. Met Congo van David van Reybrouck ben ik al een flinke tijd bezig. Toen ik midden in het e-book zat, merkte ik pas dat het dus hartstikke dik is. Ik begon erin omdat ik een tijd ontwikkelingswerk heb gedaan in Burundi, naast Congo. We werkten met weduwen en wezen, vlak na het conflict tussen de Hutu’s en Tutsi’s. Dat is me ontzettend bijgebleven. Het heeft me nuchterder gemaakt. Ik kan goed hoofd- en bijzaken scheiden.”

    • Floor Zijp