Zandvoort: aanbod voor Grand Prix, mogelijk al in 2020

Ook TT Assen dingt mee naar de organisatie van een Grand Prix. De voorzitter van dit circuit reageerde vrijdagochtend verbaasd op het bericht uit Zandvoort.

Luchtfoto van het circuit van Zandvoort. Foto Chris Schotanus/Novum

Na 35 jaar worden de Zandvoortse duinen in 2020 mogelijk weer het decor van een Grand Prix. Formula One Management Limited, de eigenaar van de Formule 1, heeft een “concreet aanbod” gedaan aan Circuit Zandvoort. Dat bevestigt een woordvoerder van prins Bernhard van Oranje, mede-eigenaar van het circuit, aan persbureau ANP na berichtgeving van De Telegraaf.

Of het daadwerkelijk gaat lukken om de Grand Prix in 2020 naar Zandvoort te halen, is nog zeer de vraag. Het circuit moet aangepast worden, de faciliteiten zijn aan vernieuwing toe. Ook is Zandvoort relatief slecht bereikbaar en ligt het circuit midden in een kwetsbaar natuurgebied. Of alle obstakels kunnen worden weggenomen voor 2020, is onduidelijk.

In 2016 heeft de gemeente Zandvoort een verkennend onderzoek laten uitvoeren naar de mogelijkheden om de Grand Prix terug te halen. Hieruit bleek dat terugkeer “haalbaar” is. Ook Van Oranje zei “geen onoverkomelijke hobbels” te zien.

Aan het geld zal het niet liggen

Dan zijn er ook nog de kosten voor deelname: circuit Zandvoort zal zo’n twintig miljoen euro moeten betalen aan de ‘fee’ om überhaupt een race te mogen organiseren. De volledige kosten van de organisatie van de race zouden wel eens kunnen oplopen tot veertig miljoen euro, zo zegt Michel van Grunsven van sportmarketingbureau Triple Double.

“De infrastructuur van het circuit op Zandvoort is hard aan vervanging toe. Er moeten nieuwe paddocks komen, nieuwe rennerskwartieren en nog andere aanpassingen aan het circuit. Als ze de Grand Prix willen binnenhalen, moet alles van wereldniveau zijn.”

Het circuit moet daarom op zoek naar sponsoren om de financiën zo snel mogelijk rond te hebben. Van Grunsven twijfelt er “geen seconde” aan dat dit gaat lukken, met name vanwege de grote populariteit van Max Verstappen.

“Max is de nieuwe Johan Cruijff - er is enorme interesse vanuit publiek, het bedrijfsleven en de overheid om dit evenement te sponsoren. Ook voor de stad Zandvoort betekent het veel. Er komen 150.000 mensen op het evenement af, waarvan er veel blijven slapen. De investering is nog nooit zo goed te verantwoorden geweest.”

TT Assen verbaasd

Naast Zandvoort dingt ook het TT-Circuit in Assen mee naar de organisatie van een grand prix. Jos Vaessen, voorzitter van het Assense management, reageerde vrijdag tegenover persbureau ANP verbaasd op de bekendmaking uit Zandvoort. “Wij wisten nergens van, voor zover wij weten zijn wij ook nog steeds een serieuze kandidaat”, zei hij.

Het circuit in Drenthe behoeft nog maar kleine aanpassingen om het gereed te maken voor een grand prix, en is daarmee beter voorbereid dan Zandvoort. Ook heeft Assen al afspraken gemaakt met investeerders om de financiering rond te krijgen, aldus Vaessen. Het circuit in Zandvoort zou weer interessant kunnen zijn vanwege de historische waarde als het gaat om autosport, Assen staat vooral bekend als motorcircuit; jaarlijks vindt er de TT plaats.

Sinds Max Verstappen zich tot een van de populairste coureurs in de Formule 1 heeft ontwikkeld, is het gesprek over een terugkeer van de Formule 1 naar Nederland serieuzer geworden. Verstappen won tot nu toe al vijf keer een race, voor het laatst vorige week in Mexico.

In 1985 vond het laatst een Grand Prix plaats in Zandvoort, deze werd gewonnen door de Oostenrijkse drievoudig wereldkampioen Niki Lauda. Uit een eerdere raming bleek dat de race Zandvoort zo’n 2,5 tot 4 miljoen euro extra zou op kunnen leveren.

    • Floor Bouma