Ryanair zet sluiting basis Eindhoven gewoon door

Eindhoven Airport

Van de rechter mag Ryanair piloten niet dwingen van basis te veranderen. Volgens het bedrijf staat dat vonnis sluiting niet in de weg.

Cabinepersoneel en piloten Ryanair in Eindhoven staakten in september. Foto Vincent Jannink / ANP

Ondanks een nederlaag bij de rechtbank zet Ryanair de plannen om zijn basis op Eindhoven Airport te sluiten gewoon door. De Ierse luchtvaartmaatschappij kreeg donderdag te horen dat ze de piloten op die basis niet mag overplaatsen naar het buitenland. In een verklaring liet Ryanair daarop weten dat de uitspraak geen belemmering vormt voor het sluiten van de basis.

In eerste instantie zei Ryanair nog in beroep te gaan tegen de uitspraak, maar in een tweede reactie was die boodschap verdwenen. Volgens de luchtvaartmaatschappij hebben alle piloten en cabinepersoneel een aanbod gekregen om, „met behoud van functie en salaris”, van basis te veranderen. „Maar als crewleden liever kiezen voor een ontslagregeling, dan zullen we die keuze respecteren.”

De rechtszaak over het overplaatsen van de piloten was aangespannen door zestien piloten op de basis in Eindhoven en werd gesteund door pilotenvakbond VNV. Als reden voor de voorgenomen sluiting van de Eindhovense basis per 6 november voerde Ryanair bedrijfseconomische redenen aan. Volgens de rechter lijkt het er meer op dat Ryanair zijn in Nederland gevestigde piloten wil straffen voor hun stakingsacties in de afgelopen maanden. Voorafgaande aan die stakingen had Ryanair al gedreigd om de basis in Eindhoven te sluiten.

Door de uitspraak van de rechter zou Ryanair het salaris van de piloten in principe moeten doorbetalen en ervoor moeten zorgen dat ze hun vliegvaardigheid op peil kunnen houden. De piloten hadden dat geëist omdat ze vreesden door Ryanair op een zijspoor te worden gezet.

In de rechtszaak betoogde de maatschappij ook dat ze de piloten mocht overplaatsen omdat die op basis van hun Ierse arbeidscontract onder het Ierse arbeidsrecht vallen. Volgens de rechter moet Ryanair zich echter aan de Nederlandse werknemersbescherming houden. Dat betekent dat Ryanair de arbeidsvoorwaarden alleen mag veranderen als het daar een zwaarwegend belang bij heeft. En dat lijkt er niet te zijn, zei de rechter.

Daar komt bij dat overplaatsing voor de piloten grote gevolgen zou hebben. Ryanair heeft 85 andere standplaatsen in Europa, maar de piloten moesten kiezen uit luchthavens in het diepe zuiden van Italië, Bulgarije, Roemenië, Marokko en de Azoren. Ze konden ook kiezen voor een mobiel contract, waarbij ze om de paar maanden ergens anders werken. Het cabinepersoneel zou worden overgeplaatst naar vliegvelden in Duitsland en België, met name Berlijn, Brussel en Charleroi.

Sluiting van de basis in Eindhoven was geen inzet van het kort geding, maar zonder de mogelijkheid piloten over te plaatsen leek Ryanair gedwongen deze standplaats - met vier vliegtuigen, 49 piloten en 98 stewards en stewardessen - open te houden. Voor Eindhoven Airport heeft een sluiting weinig gevolgen. Circa 85 procent van de Ryanair-vluchten op deze luchthaven blijft intact, uitgevoerd vanuit het buitenland. Alleen vluchten in de vroege ochtend vervallen.

    • Christiaan Pelgrim
    • Mark Duursma