Nieuwe wending in publicitaire oorlog F1-race

Formule 1

Zandvoort claimt een aanbod voor de organisatie van een F1-race te hebben. Volgens concurrent Assen is daar geen sprake van.

Prins Bernhard (rechts) en Robert van Overdijk, directeur van circuit Zandvoort, op het duincircuit. Foto Koen van Weel/ ANP

In 2020 mikt Max Verstappen op een wereldtitel. Nieuwe motor van Honda, nieuwe kansen voor Red Bull. Momentum dus voor een grand prix in eigen land. Waar? Assen en Zandvoort voeren een bittere publiciteitsstrijd, die sinds vrijdag een nieuw kookpunt heeft bereikt.

De Telegraaf opende de dag met het bericht dat het circuit in Zandvoort door Formula One Management (FOM), de beheerder van de koningsklasse van de autosport, het aanbod was gedaan voor de organisatie van een Nederlandse grand prix. Al vanaf 2020, mogelijk voor meerdere jaren. Prins Berhard van Oranje, de mede-eigenaar van het duinencircuit, claimt aan de telefoon „een enorme stap” in de richting van een grand prix, al in 2020. Hij wil geen mededelingen doen over de status van de onderhandelingen met FOM. „Maar we zitten er dichtbij”. Van Oranje wil alleen het bericht van De Telegraaf van vrijdag bevestigen. Dat zou betekenen dat Nederland een plek op de agenda kan krijgen; nu al zijn er elk seizoen 21 Formule 1-races over de hele wereld.

Het Vietnamese Hanoi krijgt naar eigen zeggen een grand prix in 2020, ook Miami mikt op dat jaar. Van een circuit als het Duitse Hockenheim is de toekomst ongewis. Wachten geeft het risico dat er in de toekomst geen plaats is, denkt Van Oranje. „En de populariteit van de fantastische sportman Max Verstappen is enorm”.

Miljoenen

Maar er moeten nog heel wat stappen worden gezet, voegt hij eraan toe zonder specifiek te willen zijn. Het circuit moet voor vele miljoenen worden verbouwd, de Amerikaanse eigenaar verlangt een ‘fee’ van naar schatting twintig miljoen euro om de race alleen al te mogen organiseren.

Veel tijd is er niet. Voor de nodige aanpassingen aan het circuit niet, en de voorverkoop zou in het geval van een race in 2020 al volgend jaar moeten beginnen. Van Oranje bezweert dat het financieel en organisatorisch haalbaar zal zijn. Nu gaat het erom met de „stakeholders” het plan uit te werken. Zandvoort heeft een strategische meerjarig sponsorcontract met Heineken. Het bierconcern is een van hoofdsponsors van de Formule 1. Ook Shell, eveneens een Nederlandse multinational, is al bij de F1 betrokken.

Verbazing in Assen

Maar in Assen, de concurrent die zo lang claimde de betere papieren te hebben voor een eventuele race, werd de hele dag vol verbazing gekeken naar de berichtgeving. En er werd getwijfeld aan de waarheid daarvan: FOM had hen niet ingelicht.

Assen heeft al langer kant en klaar een blauwdruk voor een toekomstige race in de kast liggen. Het circuit daar organiseert elk jaar de TT en heeft minder aanpassingen nodig dan dat in Zandvoort. Racepromotor Lee van Dam claimde eerder dat Britse financiers garant zouden staan voor de exploitatie, dus Assen was er naar eigen zeggen financieel helemaal klaar voor.

Beide circuits waren al positief uit de inspectie van Charlie Whiting gekomen, de racedirecteur van de internationale autosportfederatie FIA.

In Assen werd met verbazing op het nieuws over Zandvoort gereageerd

Volgens De Telegraaf zou de definitieve keuze op Zandvoort zijn gevallen vanwege de racehistorie op het circuit. In 1985 werd daar de laatste Nederlandse grand prix verreden, de Oostenrijker Niki Lauda won.

Inmiddels zou Assen van FOM te horen hebben gekregen dat er helemaal niets aan Zandvoort is beloofd en dat beide circuits nog kans maken op een eventuele race, zo meldde Jos Vaessen, voorzitter van het initiatief een F1-race naar Assen te halen, aan Dagblad van het Noorden.

Lees ook de column van Youp: Hup Assen

Zolang de handtekening onder het contract nog niet is gezet, lijkt de publicitaire competitie tussen de twee racecircuits nog wel even door te gaan.

    • Harry Meijer