Schrijver Bodyguard: ‘Een plottwist moet niet te onverwachts zijn, maar ook niet te plausibel’

Interview Jed Mercurio schreef de BBC-hit Bodyguard, over de gespannen verhouding tussen een minister en haar lijfwacht ten tijde van buitenlandse oorlogen en terrorisme.

Lijfwacht David Budd (Richard Madden) en minister Julia Montague (Keeley Hawes) in de BBC-serie Bodyguard World Productions/Netflix

„Dat we de lijfwacht van de minister een oorlogstrauma gaven, was voor het verhaal erg nuttig. Hij is boos op de politieke klasse die voor de oorlog heeft gestemd. Dat zorgt voor spanning en het maakt hem onvoorspelbaar. We weten niet hoe hij op bepaalde situaties zal reageren.”

Showrunner Jed Mercurio vertelt over Bodyguard. In de BBC-serie, te zien op Netflix, wordt een Britse oorlogsveteraan de lijfwacht van de minister van Binnenlandse Zaken. Hij heeft een posttraumatische stressstoornis opgelopen in Afghanistan, maar dat gebruikte Mercurio dus niet per se uit engagement. „Het risico dat veteranen lopen op PTSS wordt tegenwoordig veel beter begrepen. We wilden het op een respectvolle manier behandelen. Maar het is ook gewoon belangrijk voor het personage.”

Politiek, corruptie, terrorisme – Bodyguard zit vol met spannende plotontwikkelingen. Mede daardoor brak de serie kijkrecords in Groot-Brittannië. Mercurio (52) belt NRC vanuit Belfast, waar hij werkt aan een nieuw seizoen van zijn andere serie Line of Duty.

Hoe is Bodyguard ontstaan?

„Ik wilde een thriller maken die zich afspeelt in de politieke wereld. Het is lang geleden dat een Britse serie dat heeft gedaan, het voelde fris. Daarna kwam het idee van een lijfwacht die mogelijk een dreiging voor een politicus zou vormen. Het hele maakproces duurde drie jaar.”

De serie schetst geen fijn beeld van de Britse politiek, die kampt met de gevolgen van de oorlogen in Irak en Afghanistan.

„Een groot probleem is het islamitisch terrorisme door Britten die hier geboren zijn. De serie stelt de vraag of de militaire operaties in het Midden-Oosten invloed hebben gehad op dit soort terrorisme in het Verenigd Koninkrijk. Hoofdpersoon David Budd is een voormalig soldaat met een trauma. De eerste terroristische dreiging waar hij op reageert, lijkt ook te komen van iemand die reageert op militaire acties van het Britse leger.”

Lees ook de recensie: Britse politiek, terreur en onmogelijke liefde in BBC-hit Bodyguard

De acteurs moeten een gecompliceerde relatie in beeld brengen: de lijfwacht en de harde politicus met wie hij het niet eens is.

„De chemie tussen die twee is groot op het scherm. Richard en Keeley konden het in het echt ook goed met elkaar vinden. Ik denk dat het publiek daarop reageerde, ze geloofden de personages.”

Bodyguard zit vol opvallende plotwendingen. Hoe zorg je ervoor dat je het publiek niet verliest en het realistisch genoeg blijft?

„Daar valt geen makkelijk antwoord op te geven. Bij iedere wending moet je jezelf een paar vragen stellen. Als de twist volkomen plausibel is, dan zul je het publiek niet verrassen. Als de twist helemaal uit het niets komt, dan zullen ze het niet geloven. We proberen de plotwendingen samen echt te finetunen.”

Het seizoen heeft relatief weinig afleveringen. Werkt u graag met korte seizoenen?

„Dat hangt af van de structuur en het verhaal dat je hebt. Dit vertelt een doorlopend verhaal zonder op zichzelf staande afleveringen. Op deze manier kan ik de hele serie zelf schrijven, wat volgens mij de beste manier van werken is met een serie als deze. De Britse omroepen houden er ook van, met maar zes afleveringen krijg je het sneller op de buis.”

De serie heeft veel vrouwelijke personages, was u daar bewust mee bezig?

„In het VK zitten veel vrouwen op hoge posities, denk aan de hoofden van de Metropolitan Police en de National Crime Agency en aan de premier. We zijn er trots op dat we op deze manier een afspiegeling van de echte wereld zijn. Niemand in de serie is verder gemodelleerd naar iemand, het zijn volledig fictieve personages.”

We duiken nu spoilergebied in. U bent niet bang om drastische beslissingen te nemen in het verhaal.

„Er moest een significante verandering plaatsvinden die het verhaal ergens anders zou brengen. Zo komt er meer op het spel te staan, de emotionele impact wordt groter. De reactie van kijkers was interessant. Sommigen wilden niet dat een bepaald personage doodging. Maar de kijkcijfers en de waarderingscijfers bleven na die gebeurtenis groeien. Dus het was de juiste beslissing.”

Komt er een tweede seizoen?

„We praten over een mogelijk vervolg, maar er staat nog niks vast.”

    • Thijs Schrik